Brev
sur bonus mor
Hej
jeg er en dreng på 13år
jeg er meget trist når jeg ikke er i skole og ikke har gæster lidt fordi at mine forældre lige er blevet skældt.
Men nu har min mor fundet en ny kæreste som er en anden dame
så min mor er lesbisk nu og det er jeg blevet lidt trist over fordi jeg alrdrig havdet troet sådan noget om min mor.
Men det største problem er at efter min mor er flyttet sammen med hendes nye kæreste er hun blevet meget strængere og jeg har fået flere pligter
og jeg for hele tiden skæld ud bare fordi at jeg sukker når jeg får besked på at jeg skal gøre nået.
Altså min mors kæreste bliver altid sur på mig næsten lige meget hvad jeg gør og jeg tror det er fordi at jeg ikke er den som hun havde troet jeg var
hun forstår mig slet ikke.
Jeg vil også gerne samle på pokemon figure og bamser med det må jeg ikke fordi min bonus mor syntes det er for barnligt:(
det lyder måske ikke så slemt men jeg føler det er slemt.
Tak hvis i giver mig et eller flere råd:)
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det lyder ikke godt, at du er trist når du er hjemme, og at du synes, at du har fået en sur bonus mor.
Men hvor er det godt, at du ved, at du føler det sådan og får skrevet herind til os på BørneTelefonen. For det er vigtigt, at der bliver gjort noget, når man ikke trives derhjemme.
Har du fortalt noget af alt det, til din mor eller en anden voksen? Altså at du oplever, at din mors nye kæreste næsten altid er sur på dig, at hun er blevet strengere, og at du synes, at du får alt for mange pligter?
Mon du kan snakke med din far om alt det her nye? Så din far ved hvordan du har det og kunne snakke med din mor om det?
Når ens familie ændres, som ved en skilsmisse, tager det ofte lidt tid før alle vænner sig til det nye. Og i din familie skal du også vænner dig til, at din mors nye kæreste er en pige. Uanset hendes køn så tager det tid, at man vænner sig til hinanden og lærer hinanden at kende. Vigtigst i denne tid er, at alle blive hørt, så ingen føler sig udenfor i familie. Det er bare især vigtigt, at du som barn bliver lyttet til og forstået, at det ikke er helt nemt at være dig. Det er altså de voksne omkring dig, der skal passe på dig og støtte dig.  At være sur og skælde ud, hjælper ikke til få det godt. Er det mon, det der sker, når du oplever, at der bliver krævet for meget af dig?
Mit forslag til dig er, at du enten viser dine forældre dette brev eller finder et stykke papir, og får skrevet dine tanker og følelser ned. For hvis I ikke får talt om alt det her, og du bliver ved med at synes, at det er trist og hårdt at være derhjemme, så bliver du måske mere trist. Det kan komme til at fylde alt for meget for dig. Ville du turde at tale med de voksne om dette, så de kan tage ansvar for, at du også får det godt derhjemme?
Hvis der er en anden voksen, som du synes er nemmere at snakke eller skrive til, så er det også rigtigt godt. Måske en sød lærer, pædagog, træner eller en anden, du tænker på?
Du altid velkommen på 116111 og snakke med en af vores søde rådgivere.
Kærlig hilsen BørneTelefonen