Brev
Stramme regler med forældre
Hej Børnetelefonen,
jeg er en 15 årig dreng som har et lidt balanceret forhold til min mor.
Jeg har en brasiliansk baggrund, og dvs jeg har en mor med anden etnisk baggrund.
Jeg har et problem med nogle regler som min mor som lavet pga. nogle fejl jeg selv har lavet. Min mor havet fundet ud af at jeg har røget i noget tid, og det gjorde hende ekstremt sur. Jeg har også gjort noget mindre som har også gjort min mor sur alligevel (Min mor har et ret speciel temperament).
For det meste er jeg sammen med en hulens masse venner, hvor vi hygger os tidligt om weekenden, men da min mor har sat reglen med at jeg skal komme hjem kl 23:00, får jeg ikke oplevet ligeså meget som mine venner gør. Det har det været i rigtig lang tid, hvilket er deprimerende at mine venners forældre giver dem lov til gå ud sent, hvor jeg så kommer hjem kl 23:00 hver gang. Så rutinen går gang på gang med at jeg går i skole, laver lektier og laver intet i weekenden.
Jeg har en meget vigtig fødselsdags fest som jeg er blevet inviteret til her om nogle par dage, hvor jeg havde prøvet at overtale min mor til at få lov til det, men ente det med et stort NEJ.
Det er meget skuffende at jeg ikke får brugt mere tid med mine venner, hvor så jeg bare bliver hjemme. Det vil betyde meget at får overtalt min mor til at give mig lidt plads, selvom jeg har gjort nogle dumme ting. Fordi hun er bange for at jeg kommer til skade mig selv med ting jeg ikke burde røre ved.
Det vil betyde alt hvis kom med et svar.
Hilsen Anonym
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 15 år
Når man er 15 år, kan en fest føles LIVSVIGTIG. Det er ikke bare sjovt at være afsted til festen. Men en fest er jo også en hel masse udenom: Det at gå og glæde sig til festen sammen med sine venner og det at tale og grine om det, der skete med vennerne bagefter. Og nogle gange er der endda det ekstra krydderi, at man får nye venner eller måske endda en sød kæreste.
Derfor kan jeg godt forstå, at du gerne vil med.
Når du læser mit svar, håber jeg derfor virkelig, at din mor har givet dig lov til at komme med til den fest. Desværre er der noget, der tyder på, at hun har hold fast i sit nej. Hun har nemlig længe ikke villet bøje sine regler.
Du har gjort noget dumt. Og jeg fornemmer, at du fortryder. Allerhelst vil du sikkert bare lægge det bag dig og starte på en frisk. Desværre er det ikke så nemt at få din mor til at glemme. Selvom om jeg tror, du har prøvet at tale med hende om det?
Men… der er nok ikke anden udvej end at tage snakken igen. Og du kunne overveje at få hjælp til den. Fx fra din far? Fra en god ven eller en bror eller søster?
Du kan fortælle din mor, at du godt ved, at du har gjort noget dumt. Men at du har lært af det. Nu har du brug for, at hun giver dig lidt mere plads igen. Og du har derfor brug for, at hun viser dig tillid igen. Så du kan vise hende, at du lever op til den.
Fortæl også, at du har brug for at kunne gå til hende, hvis du uden at ville det kommer til at gøre noget forkert igen. Så du kan få hendes hjælp. Hvis hun i de situationer lytter til dig og prøver at forstå tingene fra din synsvinkel, så vil det være lettere for dig at gå til hende. Hvorimod du ikke vil turde det, hvis du ved, at det betyder, at hun så straffer dig ved at lave nogle stramme regler igen.
Når du taler med din mor, må du til gengæld også huske på, at hun er din mor! Hun skal passe på dig og beskytte dig. Og vurderer hun derfor, at du og dine venner gør noget, som ikke er godt for dig, så vil hun måske blive nødt til at sætte nogle andre regler for dig, end dine venners forældre gør for dem.
I de situationer vil det nok kunne hjælpe dig, hvis I får talt rigtig godt om, hvorfor hun sætter reglerne, som hun gør. Og at der er en sammenhæng mellem reglerne, og det hun ønsker at beskytte dig imod.
Jeg håber, du får en rigtig god snak med din mor. Du kunne overveje at vise hende dit fine brev og måske mit svar? Hvis det går i hårknude igen, er du velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Og din mor er velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35555557.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen