Brev
sorg
Min mor har fådet brystkræft og jeg føler at det hele er min skyld og jeg kan bare ikke tale med nogen
og jeg føler også at alle mine venner mister jeg fordi jeg er blevet anderledes
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg er ked af at høre din mor har fået konstateret brystkræft.
Jeg tænker du må være rigtig ked af det, og måske også føler dig alene med følelsen. Når man som dig, er i en periode hvor der sker nogen svære ting, kan man godt ændre sig lidt, som du også skriver du gør, men mon ikke dine venner stadig holder meget af dig og gerne vil tale med dig og lytte til hvordan du har det, hvis du fortæller dem det?
Jeg tænker på om du mon kender én du kan tale bedre med end dine veninder, eller én der måske har stået i samme situation som dig? Det kan f.eks. være en fra din klub, eller en voksen du kender godt, måske en bedsteforældre. Der findes forskellige tilbud til børn hvis forældre er syge af kræft. Måske kan sundhedsplejersken på skolen hjælp med at finde frem til hvor du kan få hjælp? Det er nemlig vigtigt at du får talt med nogen.
Jeg bliver nysgerrig på hvorfor du føler det er din skyld at din mor har fået kræft. Kræft er en ubehagelig sygdom der desværre rammer rigtig mange, helt uden grund. Så det kan aldrig være din skyld at din mor er blevet syg. Har du mon talt med din mor om de følelser hendes sygdom giver dig, og om din skyldfølelse?
Hvis du får brug for at tale med en anonym voksen, så er du også altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111, her sidder der søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle dage fra kl. 11-23. Det er gratis at ringe.
Kærlig hilsen Børnebrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.