Brev
Søsters veninde med til begravelse
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 16 år der, sammen med resten af min familie, står overfor en meget svær og trist situation: min morfar er nok ved at være på det sidste i sit 90-år lange, men gode, liv.
Vi har snakket meget om det i familien og vi er alle sammen ved at acceptere det, selvom det er svært. Vores (mine og mine 2 søstres) nærmeste venner ved, hvilken situation vi står overfor og forstår det fuldt ud.
Min mindste lillesøster på 9 år har en veninde hun er meget sammen med og mine forældre kommer også sammen med hendes forældre. For nogle dage siden fik vi så alle sammen at vide at de skulle med til med til min morfars begravelse, hvilket jeg finder meget mærkeligt og faktisk også lidt grænseoverskridende.
Jeg synes det er mærkeligt at de skal med til begravelsen, fordi de aldrig har mødt ham og overhovedet ikke kender ham, kun ved navn og de har heller aldrig set et billede af ham. Jeg synes også det er grænseoverskridende, fordi de ikke kender ham og jeg føler at en begravelse er noget man er med til, hvis man har et forhold til den person, der skal begraves. Generelt mener jeg også bare at en begravelse er for familien, venner og bekendte af den afdøde. Men er det en forkert opfattelse af en begravelse jeg har?
Min mor kom med min søsters venindes mors grund, der lyder sådan her: “I skal lige vide at de skal med til begravelsen fordi A (min søsters veninde) snakker om det hverdag derhjemme. Hun vil også have at hun er med til alt hvad der sker og skal også opleve en begravelse. Jeg (venindens mor) har selv som 4-årig oplevet ikke at være med til min farfars begravelse og det har jeg det skidt med i dag at jeg ikke fik lov til”.
Håber at I vil give mig et svar på om jeg er den eneste der synes det er mærkeligt.
Mvh xxxxx
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Du og din familie er gode til noget, som mange mennesker kan have svært ved, nemlig at tale om døden. At du både taler med din familie og dine venner om døden er vigtigt. For døden er noget naturligt, og derfor er det også noget, vi mennesker har brug for at kunne tale om.
Du skriver, at din morfar har haft et godt og langt liv, og selvom døden er noget naturligt, så kan det alligevel være smadderhårdt at acceptere. Når man mister en kær person, skal man bagefter finde ud af, hvordan personen kan ”leve videre”, så minderne og alt det, man har oplevet og lært af personen ikke bare gemmes væk. Det er tit noget, der kan være lidt svært, for mange mennesker vil gerne passe på den, der har mistet – og det kan medføre, at man måske slet ikke taler om de døde. Og det gør tabet endnu sværere. Derfor kan din søsters venindes deltagelse måske være med til, at din søster har en, hun også kan tale med bagefter.
Jeg kan forstå, at du synes, det er mærkeligt og lidt grænseoverskridende, at der skal nogen med til din morfars begravelse, som aldrig har mødt ham. Det er jo jeres sorg, og jer, der har mistet. Men det er faktisk ikke ”ualmindeligt”. Til en begravelse kommer man, fordi man ønsker at tage afsked med en person, som du også selv skriver.  Men man kan også deltage, hvis man gerne vil støtte nogle af de mennesker, som har mistet en kær person. Så i stedet for at tænke, at det er mærkeligt, kan du måske prøve at vende det om og tænke, at der er nogen, der har lyst til at være der for dig og din familie, og det er da betydningsfuldt. Bagefter har I også nogen at dele oplevelsen med, og det kan måske give en god anledning til at fortælle noget om jeres morfar og dermed sørge for, at han altid vil være en del af jeres liv. Også den dag han ikke er her længere. Du kan jo prøve at se, om det kan hjælpe, hvis du ser på deltagelsen på den måde..
Og selvom din søsters veninde kommer med, så kommer dagen ikke til at handle om hende. Det vil altid handle om din morfar og jer, der er tættest på. Det er jo jer, der skal have en god dag, hvor I får taget afsked med jeres morfar. Jeg tænker, at det ville kunne hjælpe dig at have fokus på jeres afsked med morfar. Jeg ved ikke, hvordan din morfar har det, men hvis du har mulighed for det og lyst, kan du jo overveje, om det er noget, du kan spørge ham om. Du kan også prøve at tænke på, hvordan du tror, han ville svare?! Mon det ville være noget, han syntes var mærkeligt, hvis hun var med?
Afslutningsvis tænker jeg, at du måske kan tage en snak mere med din mor og fortælle hende, at du tænker meget på begravelsen, så I kan snakke lidt mere om det. Det kan også være, I kan tale lidt om døden og begravelsesritualer i skolen - for der findes faktisk rigtig mange forskellige måder at tage afsked med en død på. Fx findes der kulturer, hvor man holder en fest for de døde. Det kan tit være lidt interessant at lære mere om, hvordan døden også kan ses på.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Husk også, at du altid kan ringe og snakke med BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen