Brev
søskende
Hej
jeg hedder F jeg er 12 år.
Jeg har 6 søskende i alt men 2 af dem er mine bonus søskende. Så jeg syntes det er træls at de kalder min Far for Far det er jeg ret træt af.
jeg håber i vil hjælpe
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F
Tak for dit brev. Hvor er du heldig, at du har så mange søskende. Så må der altid være nogle at lave noget samme med...Men jeg forstår godt, at du gerne vil have din far for dig selv nogle gange, og kan blive træt af at dine bonus søskende også gerne vil kalde ham for far. Måske har de ikke længere kontakt med deres rigtige far?  De må jo være glade for din far når de også har lyst til at kalde ham for far. Mon det er rigtigt forstået?
Jeg tænker, at du jo nok også er glad for for ham og han er rigtig glad for dig. Når du bliver træt af, at de kalder din far for far, tænker jeg at det du måske godt vil have ham sådan helt for dig selv en gang imellem. Er det mon rigtigt?
Måske føler du, at du skal dele hans kærlighed med for mange? Jeg tænker, at en god far nok har kærlighed nok til rigtigt mange, men at du og dine søskende nok har den største plads i hans hjerte. Jeg kan ikke vide det, men sådan tror jeg at det vil være for de fleste forældre.
Kunne du mon foreslå din far, at du og han lavede noget alene en gang imellem? Det kan være, at gå en tur sammen, spille et spil, drikke en kop the eller andet hvor det bare er jer to der har tid sammen. Måske kunne det gøre jeres bånd stærkere så det ikke betyder så meget, at dine bonussøskende også får lov til at låne din far engang imellem? Du kan selvfølgelig også foreslå at de begynder at kalde ham for "papfar" eller noget andet (hans navn), men tror du, at det vil ændre noget for dig? Han er jo stadig din far. Det kan du jo tænke lidt over.
Du kunne måske også snakke med din far om det? Måske vil han så også forstå, at du har brug for at føle dig som hans særlige søn engang imellem? Du kunne måske også snakke med din mor om det først? Eller hvis du har lyst kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen