Brev
Skole og familie
Hej BørneBrevkassen…
Jeg er en pige, som har en del problemer bla. Familien, skolen og det psykiske…
det startede for ca. 6 år siden, hvor min forældre blev sket. de skændtes rigtig meget, og kunne også godt mærke på dem at de ikke rigtig elskede hinanden mere.
efter noget tid tog jeg mig mod til at fortælle min mor at jeg føler mig svigtet af hende, fordi jeg aldrig havde følt at hun tog sig af mig, det var altid min far som hjalp mig hvis der var problemer… der kom så en masse problemer mellem mig og min mor der, og har flere gange haft det rigtig svært med at kigge hende i øjnene, og på et tidspunkt snakkede vi ikke sammen et år, fordi jeg ikke havde lyst til at se hende.
problemerne fyldte så meget inde i mig, at jeg græd hver dag og ikke havde overskud til at gå i skole, eller i hvertfald ikke være i min klasse i blandt mange mennesker. der gik så nogle år hvor jeg havde det okay, og hvor jeg ikke tænkte så meget over det.
så her for en måned siden, skulle min far flytte sammen med sin nye kæreste, og der fløj hele min fortid gennem mit hoved, men minderne om min mor satte sig fast, jeg begyndte at tænke på om min papmor nu også vil svigte mig, fordi min mor aldrig har været der for mig, og nu hvor jeg ikke ser min mor,så er min papmor jo enlig den eneste til at være “mor” overfor mig.
i lang tid har jeg nu ikke været i min klasse fordi jeg blev ked af det hver gang jeg sad derinde… og min lærere mener at jeg har udviklet en depression, aner ik hvad jeg skal stille op, for er ked af det hele tiden, og intet kan få mig i godt humør.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du følte dig svigtet af din mor, og hvor du også havde det svært i skolen. Det er meget forståeligt, at din mors svigt har sat sig dybt i dig, og at din barndom kom op igen, nu hvor du har fået en papmor.
Du bærer jo på nogle dårlige erfaringer i forhold til morfigurer, og derfor er det naturligt at du bliver i tvivl om din papmor vil være der for dig.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg i tvivl, om du går helt alene med dine tanker og din tristhed, eller om du har snakket med din far og evt. din papmor om det? Jeg tænker, at det i høj grad er dem, der kan hjælpe dig ved at lytte og tage dine bekymringer om familien alvorligt.
Du skriver, at du ikke har været i skole længe, og at din lærer mener, at du har en depression. Hvem mon hjælper dig med det?
I alle kommuner er der et kontor – nogle steder hedder det PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) – hvor der er psykologer ansat til at hjælpe børn og unge, der har det svært. Det er et gratis tilbud. Hvis du ikke allerede er i kontakt med en psykolog fra skolen eller kommunen, bør du helt klart have hjælp derfra. Du kan selv henvende dig, eller din lærer eller din far kan gøre det. På kommunens hjemmeside står der, hvordan du/I kan komme i kontakt med kontoret.
Det er vigtigt, at du får noget hjælp, derfor er det så godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Det viser mig, at du selv tror på, at dit liv kan blive bedre. Det tror jeg også på, men der er nogen, der skal hjælpe dig. Derfor synes jeg, at du skal følge op på dit brev ved at snakke med din far og bede ham om at kontakte skolens psykolog.
En anden mulighed er, at du og evt. din far snakker med din læge om tristheden. En læge vil kunne afgøre, om du har en depression og snakke med dig om, hvordan du kan blive hjulpet.
Endelig vil jeg sige til dig, at du altid kan ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten. Hvis du synes, du har brug for mere råd og vejledning kan du snakke med en rådgiver her om det.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen