Brev
Skilte forældre bruger mig som brevdue
Hej BB
jeg har et problem
Min mor og far er skilt, det blev de da jeg var 4 år, jeg er 13 år nu.
Men mit problem er at min mor tror min far presser mig til at sige nogle ting, men det gør han ikk.
Det er nemlig sådan at min far betaler børnepenge til min mor og jeg har adresse ude hos hende, men hvis min far kommer med en ide til noget der kan hjælpe ham og mig med at gøre det med at bo 2 steder lettere, så siger han det til mig, og spørg om hvad jeg syndes
og hvis jeg syndes det er en god ide skal jeg sige det til min mor, og det første min mor siger når jeg bringer det op er om min far har presset mig til at sige det! Og det har han ikk.
Men min mor siger for det meste nej til ideen og siger at jeg skal sige det til min far!
Og hvis jeg fx skal til en eller anden fødselsdagsfest imens jeg er hjemme hos min far skal jeg huske min far på det for min mor!
Jeg er bare træt af at være deres brevdue og bliver ked af de ikke kan kommunikere sammen
Hilsen pigen der ikk ved hvad hun skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det første jeg lægger mærke til i  dit brev er, at du virker rigtig god til at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig, og hvad du gerne vil. Kommunikationen mellem dine forældre er ikke – og skal aldrig være – dit ansvar. Derfor kan jeg godt forstå, at du er træt af at være deres brevdue, og jeg vil gerne forsøge at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så det ikke bliver din opgave at aflevere beskeder, spørgsmål og svar mellem dine forældre.
Du skriver i dit brev, at du bliver ked af det, når dine forældre ikke kan kommunikere sammen. Jeg kan godt forstå, det må være rigtig svært for dig, når to mennesker du holder meget af, kan have svært ved at tale sammen. Ud fra det du har skrevet, lyder det som om, at dine forældre har svært ved at samarbejde omkring dig. Her tænker jeg på, at når unge der har været kærester slår op, kan det være rigtigt svært for dem, hvis de stadig skal se hinanden og måske snakke sammen eller samarbejde. Det kan fx være svært at gå i samme klasse som en, man lige er stoppet med at være kærester med. På samme måde tror jeg også at voksne – og altså også dine forældre – kan have det. Men det er ikke din skyld, at dine forældre kan have svært ved at samarbejde og kommunikere. Det er dine forældres ansvar at få samarbejdet til at lykkes. Det var ikke din, men dine forældres beslutning, at de skulle skilles.
En mulighed du kan overveje er, at du kan skrive et brev. Brevet kan være et fælles brev til både din mor og til din far. I brevet kan du beskrive, hvordan du har det, når de bruger dig som brevdue. Og du kan fortælle dem, at du ønsker, at de selv står for kommunikationen omkring dig, så du ikke skal give beskeder videre mellem dem.
En anden mulighed kunne være, at du kunne benytte dig af det, man kalder for ”barnets initiativret”. Har du mon hørt om den før? Via barnets initativret kan du kontakte Statsforvaltningen (som er dem, der står for aftaler omkring skilsmisser) og bede dem om at indkalde dine forældre til et møde. I Statsforvaltningen sidder der nogen, der er ret gode til at snakke med forældre, og de vil kunne tilbyde dine forældre hjælp til et bedre samarbejde og en bedre kommunikation.
Du kan finde flere oplysninger om barnets initiativret og få hjælp til at bruge din initiativret her:
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine ideer. Husk at du altid er velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116111 eller logge på Chatten, hvis du har brug for nogle flere ideer eller bare vil snakke om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen