Brev
Skænderier
Hej, jeg er en pige på 12 år, som ikke har det særlig godt der hjemme.
Mine-. forældre skælder mig altid ud, uanset hvad det er, jeg gør.
De kan finde på at sige, at jeg ikke kan finde ud af noget, og at jeg gør det hele forkert. De lover mig tit ting, som de ikke kan holde. Jeg har to andre søskende, som er ni og to. De er altid meget i fokus, så jeg føler, at jeg er ekstra barnet, som de kun snakker med/er sammen med, når den lille f.eks. sover, eller den store er sammen med en ven. Jeg føler mig meget sat til side af mine forældre, så derfor holder jeg mig mest for mig selv.
Når jeg kommer hjem fra skole, går jeg ofte direkte op på mit værelse. Når jeg skal have veninder på besøg, så spørger jeg tit, om det kan være hjemme hos dem, da mine forældre godt kan finde på at blive rigtig sure på mig foran mine veninder. Det er virkelig ubehageligt. Engang sad mig og min veninde udenfor og spiste is. Da jeg kommer indenfor, fordi jeg skulle på toilet, begynder min far at råbe af mig uden grund. Jeg løber grædende ind på toilettet og skriver til min veninde, at det nok var bedst, hvis hun tog hjem.
Når jeg er over i skolen, tager jeg en slags maske på, så folk ikke kan se, hvor ked af det jeg er. Jeg forsøger, så godt som jeg nu kan, ikke at lade det gå ud over mine veninder/venner, da jeg tit er i dårligt humør efter et skænderi med mine forældre.
Når jeg er hjemme hos mine veninder, så snakker de altid så kærligt og normalt med deres forældre. Når jeg snakker med mine forældre, så er 60 % i hvert fald skænderier. Sådan burde det i den grad jo ikke at være.
Jeg prøver tit at spørge hvad det er jeg gør forkert, men får aldrig et konkret svar og er derfor meget i tvivl. Selvom jeg prøver at hjælpe så godt til derhjemme, som jeg kan, så er de aldrig helt tilfredse. Ros får jeg i hvert fald aldrig.
Nu hvor vi har denne her “corona-ferie”, så skal jeg også være dobbelt så meget sammen med dem, hvilket fører til dobbelt så mange skænderier. Jeg kan simpelthen ikke have det mere. Det er blevet for meget. De eneste som kan få mig i virkelig godt humør, her for tiden, er mine veninder. Jeg elsker dem så højt og er så taknemmelige for dem.
(Bare lige så du/i ved det, så er jeg normalt faktisk en ret optimistisk pige, selvom det nok ikke lyder sådan lige nu)
Tak, for at jeg kunne åbne op her på børnetelefonen
– Pigen på 12.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Hvor er det godt at du har lyst til at åbne dig op ved at skrive et brev til os.
Det er du altid velkommen til.
Jeg forstår godt at du synes det er svært derhjemme, når I det meste af tiden skændes. Dine forældre kan ikke fortælle dig hvad du gør forkert, så det er svært at vide hvad du skal gøre for at de bliver mere tilfredse. Samtidig føler du, at dine søskende tager det meste af tiden, så du føler dig tilsidesat.
Jeg vil gerne dele med dig hvad jeg tænker om det hele. Måske det kan være en hjælp?
Jeg synes, at det er dejligt for dig med gode veninder, du kan være sammen med, og som gør dig glad. Lige for tiden med Corona er der jo bare ikke mulighed for det på samme måde, som når du er i skole. Mon I facetimer i stedet ? Eller på anden vis snakker sammen og ” ses”? Jeg ved at mange børn og voksne holder god kontakt på den måde, nu man skal være så meget hjemme.
Men jeg ved også fra andre børn, at det indimellem er svært at være den ældste i en søskendeflok. Både i forhold til at få opmærksomhed, men også med andet.
Når man samtidig er på vej til at komme i puberteten , blive teenager, som du, så sker der rigtig mange forandringer. Eksempelvis begynder man at have sine egne meninger. På den måde er det lettere at komme til at diskutere. Og ofte er man heller ikke så meget derhjemme som tidligere. Er det mon noget du genkender?
Nogle forældre synes at det kan være en svær periode. Svært at opleve når deres barn udvikler sig og bliver mere selvstændig. Men også det, at venner og veninder nu kommer i første række, er noget de skal vænne sig til. Måske føler de sig også lidt tilsidesat?
Men det kan være svært at indrømme og sige højt? Hvis det nu også er sådan for dine forældre, kan det være med til at det er svært at give dig et konkret svar på hvad du gør forkert?
Jeg ved godt, at det ikke ændrer noget for dig, hvis de har det sådan. Men nogle gange kan det være en hjælp, hvis man prøver at se situationen fra en anden side.
Samtidig vil jeg  også sige, at det ikke er din opgave alene at det bliver bedre derhjemme. Det er rigtig meget dine forældres ansvar. Du har ret til at de skal passe på dig og sørge for at du har det godt. Men måske det kunne hjælpe hvis I fik snakket om tingene på en anden måde?
Jeg tænker på, om du på en god dag, ville kunne starte sådan en snak? Du kan sige til dem, at du er rigtig ked af, at I skændes så meget. Du kan spørge dem, hvordan det var, da de var din alder -og hvordan de havde det derhjemme. Måske er der noget de genkender og derfor lettere kunne at se det fra din side og få øje på alt det gode du også gør.
Jeg ved ikke om det er en ide du kan bruge? Jeg ved, at det ikke er helt så let, som det kan lyde. Men da du normalt er en optimistisk pige, så tror jeg på at du kan!
Har du brug for at åbne mere op, og få flere råd, er du velkommen til også at kontakte os på 116111- chat eller telefon.
Men jeg ønsker for dig at det snart bliver bare lidt bedre derhjemme – også selvom der er “corona -ferie.”
Kærlige hilsner
BørneTelefonen