Brev
Sex med mor??
Kære BB,
jeg er en dreng på 17, mine forældre er skilt og bor bed min mor.
Min mor er 33, og vi har flere gange været i seng sammen og det er vi begge enige om er dejligt og okay. Men jeg har det underligt når vi er færdige for hun er jo min mor,
jeg har spurgt om hun synes det er mærkeligt og hun synes det er fuldstændig normalt, men jeg har det dårligt med det.
Vi har et kæreste forhold ikke et mor og søn forhold,
ingen ved det, men vil rigtig gerne have hjælp til at vide om jeg skal “slå op” eller blive ved??
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Det er ikke en nem situation, din mor har sat dig i. Og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have hjælp til, hvad du skal gøre.
Du gør dig nogle rigtige fornuftige overvejelser om din mors og dit forhold. Som du skriver, bør det jo være et mor-søn-forhold og ikke et kæresteforhold. Det virker også til, at du er klar over, at det ikke er normalt, selvom din mor siger det.
Selvom I måske begge synes, det er okay og nyder det, når det sker, så kan du mærke, at du har det dårligt med det. Og det er godt. For det er dine sunde grænser, du kan mærke. Din mor gør nemlig noget ved dig, der er ulovligt. Hun må ikke have sex med dig! Heller ikke selvom du selv har sagt ja til det. Og det ved din mor godt.
Børn har meget svært ved at sige nej til deres forældre. Hvis forældre udnytter det og har sex med barnet, kan barnet tage skade. Det kan fx få svært ved at indgå i intime relationer senere hen.
Dit seksuelle forhold med din mor er måske rart her og nu, men jeg forestille mig, at du på sigt gerne vil møde andre piger? Mon du allerede har tænkt på, hvad din mor vil gøre, når du møder en pige, du gerne vil være kærester med?
Jeg ved fra andre unge i samme situation, at de føler stor skam og skyld over det, der er sket. Og mange tænker, at de jo selv har ”sagt ja til det”. Måske har du det også sådan? Men det er ALDRIG barnets skyld. De voksne ved, at de gør noget ulovligt, der kan skade barnet. Du har IKKE gjort noget forkert.
Det er meget vigtigt, at du får stoppet, det, din mor gør. Jeg ved godt, at det ikke er nemt. Derfor har du brug for at få noget hjælp.
Du skal derfor fortælle nogen, om det der sker. Har du en lærer, du stoler på? Eller en vens mor eller far? Det kan også være din studievejleder eller din læge. Fordi seksuelle overgreb er skadelige, skal den voksne, du taler med hjælpe dig med at kontakte din kommune. Din kommune vil nemlig kunne hjælpe både dig og din mor. Læs mere om vores tema om seksuelle krænkelser på: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser
Du har også mulighed for at få hjælp fra os. Du kan ringe til os på 116111, så kan vi hjælpe dig med at tage kontakt til din kommune. Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder er en voksen, der kender de love og tilbud, der er til børn, der oplever seksuelle overgreb. Bisidderen vil også kunne tage med dig til møder i kommunen. Du kan læse mere i boksen her på siden.
Jeg håber, du vil bruge noget af det mod, du allerede har vist, ved at skrive herind. Det er vigtigt, at det seksuelle forhold med din mor stoppes.
Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen