Brev
Sex med min far?
Hej BB..
Jeg har det her dilemma. Det lyder meget forkert, og det har taget mig rigtig lang tid at indrømme det overfor mig selv, men jeg tror at jeg er forelsket i min far. Han har altid været der, og jeg ved at jeg ikke bare elsker ham, som man nu elsker sine forældre.
For lidt over et halvt år siden, havde jeg sex med ham. Jeg ved det var forkert, men der var noget i mig, som bare ikke kunne modstå det.
Mine forældre er skilt, og min mor er blevet gift igen med en rigtig flink mand for lidt over et år siden. Det er en rigtig hård tid for min far, fordi han elsker min mor rigtig højt, og han var meget ked af det, den dag det skete. Han sad inde i vores stue, og jeg kunne høre ham snøfte, så jeg gik selvfølgelig ind til ham, og jeg spurgte ham om hvad det var galt, og vi snakkede lidt om, at det også var lidt hårdt for mig at se de to mennesker som jeg holder rigtig meget af, ikke er sammen mere, og at min mor er kommet videre.
Jeg tror vel at det var ren trøste sex vi havde, men indtil her for nylig, nok nogle få måneder siden, og der havde vi det igen. Vi er lidt mere kærlige overfor hinanden, og noglegange i weekenden tager vi ud og spiser.
Min hjerne siger stop, men mit hjerte siger at det jeg gør er helt rigtigt. Jeg har aldrig prøvet at elske en så meget som jeg elsker ham. Derfor lod jeg min uskyld være i min fars hænder og lod ham tage min møddom.
Jeg er virkelig nød til at vide om det er en dum idé at forsætte det vi har kørende, eller om det er helt okay?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, jeg er imponeret over, hvor klart og præcist du fortæller om det dilemma, du står i. På den ene side er du på en måde forelsket i din far, og på den anden side er der noget, der fortæller dig, at det forhold din far og dig er ved at udvikle, ikke er helt i orden…
Jeg synes, det var en rigtig god ide, du skrev til brevkassen, for jeg kan forestille mig, at du ikke kender andre, du umiddelbart kunne spørge til råds..?
Du efterspørger i dit brev at høre min vurdering af din situation, og jeg vil selvfølgelig gerne dele mine tanker omkring det med dig. Selvom jeg godt kan høre, at det vil blive et vanskeligt valg for dig at træffe, så mener jeg, at det er en dum ide at fortsætte det, I har kørende. Det er der flere grunde til, og jeg vil prøve at forklare dem, så godt jeg kan.
I de fleste lande (herunder Danmark) har man besluttet, at seksuelle forhold mellem nære familiemedlemmer er forbudt. Jeg vil tro, man oprindeligt har besluttet det, fordi man risikerer at få børn, der bliver handikappede/ misdannede, hvis forældrene er i nær slægt med hinanden.
Men derudover er der også det aspekt, at familieforholdene meget let bliver ubalancerede. Hvis relationen (som i jeres tilfælde) er mellem forældre/ barn, så er der nemlig også det problem, at magtbalancen meget let bliver helt skæv. Ens forældre er dels meget ældre end en selv, dels har de forsørgerpligt, og derfor er man jo meget afhængig af dem på en helt anden måde, end man er af andre mennesker. Det er sjældent godt i et forhold, for det kan gøre det meget svært for den “svageste” part at sige fra / ende forholdet, hvis den “stærkeste” part ikke er enig.
Så af flere grunde kan det give en masse problemer for både dig og din far, hvis I begynder at leve sammen som kærester. Din far vil kunne blive straffet for det, og jeg tænker også, at det vil være en enorm belastning for jer begge, hvis I holder det hemmeligt og er nødt til at leve en slags dobbelt liv… (Og det ville I jo være, da incest er tabu i Danmark og derfor slet ikke accepteres.)
Jeg kan godt forstå, at du er kommet i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert, når dine følelser siger ét, og din hjerne noget andet. Men uanset hvor svært valget for dig må være, vil jeg råde dig til at få sagt til din far, at det ikke går, at I lever sammen som kærester. Jeg kender ham jo ikke. Måske har han selv tænkt nogle af de her tanker? Måske har han ikke. Men under alle omstændigheder så er det hans forpligtelse som far at beskytte dig, og det mener jeg ikke, han kan, hvis han samtidig har et seksuelt forhold til dig…
Har du brug for noget mere direkte rådgivning, så er du meget velkommen til at logge på chatten her på vores hjemmeside. Evt. kunne du starte med at kopiere dit brev (og svaret?) ind, så rådgiveren kan se, hvad vi har skrevet om…
De kærligste hilsner fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.