Brev
Selvom min mor kan af definition tage sig af mig føler jeg mig ikke tryg ved hende
Min far rejser meget med sit arbejde (mandag-torsdag ca.) og derfor bor jeg hos min mor i de dage han ikke er hjemme, men min mor er psykisk syg (skizofreni, depression osv),
hun tager sin medicin som hun skal og har sine samtaler men på det seneste så føler jeg nærmest at hun er en zombie, hun spiser ikke, sover ikke, og laver ikke andet end ryge eller sove, jeg laver maden, står selv op om morgenen, selvom jeg har mange problemer med skole og det gør de meget svært.
Og så er der osse det at jeg bar en storebror som ikke bor hjemme mere, som altid har været meget “misbrugende” mod mig og min mor, han råber og skriger, siger hver eneste dårligt ord om en han kender, eller skubber en op af en væg og er meget truende, det har han gjort mange gange mod mig, men min mor siger ikke noget til ham, kun til mig om at jeg skal lade være med at pirre ham.
På det seneste har han været meget på besøg og jeg har været nødt til at forlade lejligheden mens han er her fordi jeg er bange for at han bliver sur.
Jeg ville meget hellere bo hos min far hvis jeg kunne mindet kan jeg ikke, det er så bare osse det at jeg heller ikke vil bo andre steder da jeg har prøvet det i en overgang mens min mor var indlagt og det var meget dårligt for mig, fik mig til at gå ned af en dårlig spiral,
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev!
Det lyder godt nok som en meget svær og uholdbar situation, du står i.
Det er ikke i orden at være overladt så meget til sig selv, som du er. Og det er ikke i orden at føle sig truet i sit eget hjem af en storebror.
Jeg vil først og fremmest anbefale dig, at du taler med din far om det, når han kommer hjem igen. For han og din mor må tale sammen om, hvordan de hjælper dig til at trives.
Hvis det ikke hjælper at tale med din far, kunne du måske tale med nogle andre i din familie? Måske dine bedsteforældre eller en onkel/tante, som vil kunne hjælpe dig. Hvis du altså har et familiemedlem, som du er tryg ved. Har du det?
Hvis der ikke lige er nogen voksne i familien, der kan hjælpe, så er der også den mulighed, at du kan tale med din klasselærer om det. Og det er faktisk en rigtig god idé at gøre, også selvom det måske kan være lidt svært at blande andre ind i det. Men skolen har pligt til at hjælpe. Måske fornemmer din klasselærer allerede, at noget ikke er helt, som det skal være. Når skolen hjælper, så tager de måske en snak med dine forældre, og/eller de orienterer kommunen om, at der er en familie, der har brug for hjælp til at takle hverdagen. For som du beskriver, magter din mor ikke lige nu at passe på dig og få sat grænser for din bror, mens hun er syg. Når man er syg, så skal man selvfølgelig have hjælp til de ting, der er svære. Ikke mindst, når man har hjemmeboende børn.
Den slags har kommunen faktisk også pligt til at hjælpe med. Og jeg kan garantere dig for, at mange andre børn og unge har stået i lignende situationer som dig, så ingen vil kigge mærkeligt på dig, hvis du beder om hjælp. Slet ikke!
Du kan også tage kontakt til BørneTelefonen via telefon, chat eller sms. Så kan vi hjælpe dig med at finde ud af, hvad du præcist kan gøre for at få hjælp; hvordan du skal gribe en samtale med din far eller din klasselærer an, osv. Det er gratis, og du er helt anonym.
Det er også en mulighed, du får det, der hedder en Børnebisidder. Det er en voksen, som er godt inde i love, regler og rettigheder i forbindelse med børns trivsel. Det er også gratis. Bisidderen vil kunne hjælpe dig med at få talt med kommunen, så der kan findes en løsning, hvor du føler dig tryg og trives i din hverdag.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen