Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Hvor er det godt at du skriver herind. Det er rigtig vigtigt at der bliver gjort noget ved det, når man har det ligesom du fortæller. Ingen skal gå alene rundt med de tanker og følelser, som du har lige nu. Du skal helt sikkert have noget hjælp lige nu.

Det er rigtig vigtigt for dig at få talt med en voksen. Prøv at vælge en voksen, som du synes er ok for dig. Måske kunne det være din klasselærer eller en anden voksen på din skole? Det kunne måske også være bedsteforældre, en moster eller en af dine veninders mødre? Når man får fortalt alle disse tanker og følelser man går rundt med, så får mange det bedre. De føler sig lettet og du har brug for, at der er en voksen der er der for dig og som kan hjælpe dig.

Hvis du synes det kan være svært at fortælle disse ting direkte til en voksen, så kunne du måske skrive et brev, lidt ligesom du har skrevet herind til BørneTelefonen? På den måde får du fortalt alt det du gerne vil sige.

Jeg kender ikke din familie, men jeg tror ikke at de hader dig. Har du prøvet at fortælle din mor hvordan du har det og du har brug for hende? Måske vil hun lytte til hvad du har at fortælle og så kan det være at det bliver bedre? Selvom din far går op i sit arbejde, så håber jeg da, at han vil lytte til dig eller læse dit brev eller besked, hvis du skriver til ham. Skriv så du får fortalt, hvordan du har og du har brug for hjælp til at få det godt. Både hjemme og i skolen.

En ting der kan hjælpe rigtig godt når man har selvmordstanker, er at skrive sine tanker ned. Har du mon prøvet det? Når man skriver sine tanker ned i en dagbog eller noget andet og man derefter lukker bogen og gemmer den væk, så får man nogle gange den følelse af at de svære tanker bliver inde i dagbogen. En anden ting man kan gøre, når man får svære tanker, er at lave noget man synes er rigtig rart. Det kan være at man sætter sit ynglings musik på eller spiser noget der smager godt, sætter en god film på, går en tur eller tager et dejligt langt bad.

Du er også altid velkommen på BørneTelefonen 116111. Her vil der være en voksen der altid vil lytte til dig.

De bedste tanker og hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.