sammenhold

Hej brevkasse
jeg er en dreng på 12 år.
Og jeg har et problem er at det føltes som om at min familie er ved at blive splittet ad og jeg føler det er min skyl
ps. vi bygger nyt hus / renover kn det være der for

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12
Titlen på dit brev er ’sammenhold’, og når jeg læser dit brev, så forstår jeg, at det er netop det du savner og måske mangler. Rigtig mange af os mennesker trives allerbedst, når vi mærker sammenhold og fællesskab med dem, vi godt kan lide, især dem helt tæt på os, som f.eks. vores familie. Så det er ikke mærkeligt, at du savner det og synes, at det er et problem at du føler, at din familie er ved at blive splittet ad. Hvor er det godt, at du reagerer på dine følelser og skriver et brev til os.
Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du føler, at det er din skyld? Har din familie gjort eller sagt noget, der får dig til at tænke sådan? Eller har du selv tænkt, at der var en bestemt situation, som du har påvirket, som kan have skabt følelsen af splittelse i familien?
Jeg bliver også nysgerrig på, om din familie ved, hvordan du har det, og hvad du går og føler og tænker på? Når man har en bestemt følelse, som andre på en måde er blandet ind i, hvis du forstår, så kan det måske tit være den allerbedste ide at tale med dem om det. Har du talt med din familie? Eller er der mon andre, du har talt med om, hvad der fylder i dig for tiden?
Jeg kan forestille mig, at det er rigtig ubehageligt at gå og være i tvivl om, hvad der egentlig foregår omkring dig: ”Er min familie ved at splittes?”, ”Er det bare mig, der føler det?”, ”Er der noget, jeg har gjort, som kan være skyld i situationen?” Kan du kende nogle af de spørgsmål hos dig selv? Hvis nu din familie kan give dig nogle svar, så kan det være at der måske er noget der kan løse sig, så du ikke går og skal være fyldt med svære tanker.
Når man er i gang med mange projekter, f.eks. både arbejde og renovere hus, så kan man nogle gange blive mindre tålmodig, og måske det kan være det, du kan mærke hos din familie, som du selv skriver.
Hvis du taler med din familie, kan I måske også tale om det? Måske om I kan renovere i et lidt langsommere tempo, så der stadig er tid til at sørge for, at sammenholdet kan være der. Hvis det er svært at starte samtalen med din familie, kan det måske være en ide at vise dem dit fine brev og mit svar.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig, og måske kan være med til at du begynder at føle sammenhold igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.