Brev
Problemer mellem mig og mine forældre
Kære Børnetelefonen
Jeg har det ikke super fedt herhjemme lige pt. Mine forældre og min tre år yngre søster går mig på nerverne, og vil stadig bestemme utroligt meget over mig.
Min mor synes at jeg ændre mig meget, fordi jeg har skiftet vennegruppe i min klasse. Jeg er mere interesseret i makeup, drenge, fester og den slags, end min gamle vennegruppe var. Jeg snakker stadig fint med alle fra fra min klasse, men er ikke så meget sammen med de andre som jeg plejede at være. Jeg har prøvet at fortælle min mor, det hele men hun bliver stadig sur og irriteret over at jeg ændre mig.
Begge mine forældre synes jeg bruger for meget makeup, men jeg elsker virkelig at lægge dig og gøre mig umage med det, så jeg forstår ikke hvorfor jeg skal stoppe med det.
Jeg bliver derved også selv ret nemt irriteret på dem. Min far skal sige alle de her høje lyde når vi spiser eller sidder i sofaen. Så meget at jeg plejer at gå fra bordet så snart jeg er færdig med at spise, og så går jeg igen ned på mit værelse.
Min mor vil gerne lave flere ting med mig, men for det første vil jeg helst bare være sammen med mine venner, og for det andet, så lige så snart vi laver noget sammen bliver hun sur over et eller andet lige ligegyldigt.
Jeg har bare brug for hjælp til hvordan jeg kan snakke mere med mine forældre, eller være mere sammen med dem?
med venlig hilsen mig:)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære “mig”.
Allerførst tak for dit brev, hvor du åbent og ærligt fortæller om de ting der er svære for dig i dit liv lige nu.
Jeg kan forstå på dig at du har en mor som rigtig gerne vil være sammen med dig, og som følger med i dit liv. Det er jo en dejlig ting! Men jeg kan også høre, at du ikke helt føler at hun forstår dig, og at du synes at hun har mange meninger om dine venner og det at du er begyndt at gå med makeup.
Jeg synes du så fint for vist i dit brev, at du faktisk rigtig gerne vil din familie. Men lige nu er det bare lidt svært, fordi der sker så meget i dit liv. Det er helt okay. Jeg tænker faktisk, at det der sker lige nu, er helt almindeligt – for både dig, din mor og far. Du er i fuld gang med at udvikle dig og finde ud af hvem du er og hvor du hører til. Mange 15-årige bruger tid på at undersøge og finde ud af hvilken type de er og hvilke venner de passer sammen med.
Det er også ret almindeligt, når man som forælder er bekymret og måske have svært ved at forstå, hvor stærkt det hele går for ens teenager. Du er jo i gang med en løsrivelse fra barndommen, og samtidig vil du gerne bevare en god kontakt til dine forældre, men nok på en anden måde nu end tidligere.
Jeg synes at det kunne være en god ide at du tager en snak med din mor i første omgang om alle de tanker du har.
Fortæl hende hvad der gør dig ked af det og hvad der er svært for dig, måske kan du spørge ind til om hun selv kan huske hvordan det var at være 15 år?
Selvom det var en anden tid, kan hun helt sikkert godt genkende nogle af de følelser du går rundt med. Måske kan du fortælle hende hvad du godt kunne tænke dig, at hun gjorde anderledes i forhold til dig, så du ikke føler at hun altid er sur.
Du beder om råd til, hvordan I kan være sammen mere på en god måde. Derfor mærker jeg også, at du faktisk rigtig gerne vil det, men det bare er lidt svært lige nu. Jeg har på fornemmelsen, at du er en meget omsorgsfuld og betænksom datter, og det er som sagt helt almindeligt, at man i nogle perioder vokser lidt i forskellige retninger.
I sådanne perioder er det bare rigtig smart at være så tydelig og ærlig som jeg mærker du kan være. Det tror jeg nemlig vil hjælpe din mor og familie, så de bedre kan forstå dig og se, hvor meget du faktisk gerne vil dem.
I kan måske sammen tale om aktiviteter I kunne lave sammen, så I begge føler at det er noget I har lyst til. Det kan være en tur eller lignende, men måske også bare at bage nogle pandekager sammen. Det behøver ikke altid være så stort, da det bare handler om at lave noget sammen. Hvad tænker du mon om det?
Måske kunne I også beslutte noget som I skal lave sammen i hele familien, og så overraske din far og din lillesøster med at have lagt en plan for en sjov familie-aktivitet.
Jeg håber at du kan bruge noget af dette til at få en god snak med din mor og møde forståelse for den du er, og samtidig vise at du gerne vil gøre noget for at have det godt med din familie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen