Problemer med søster

hej

jeg har problemer med min søster nogen gange

hvad skal jeg gøre. Jeg er 15 år og min søster er 11 år.

problemet er at vi kommer op og skændes næsten hver dag.

Vi er begge to lige gode om det

hvad kan vi gøre for at det bliver bedre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år.

Det er aldrig sjovt at skænde,s og da slet ikke med sin søster, som sikkert kender dig så godt, at hun ved lige, hvad hun skal sige for at gøre dig sur, ikke? Lige så irriterende det kan være at have en søster, lige så dejligt kan det også være. Du fortæller ikke så meget om jeres forhold. Er det mon et tæt forhold, og har I meget til fælles? Når jeg skriver, at det kan være dejligt at have en søster, så tænker jeg på alle de gode ting der følger med, når man er søstre. Man kan se, når den anden er glad, ked af det eller sur. Man kan hjælpe hinanden, når man har problemer med mor eller far, fordi ens søster nok kender mange af de samme problemer. Ens søster vil altid være der, lige meget hvor uvenner man bliver. Man ligner måske sin søster enten af udseende eller på den måde, man er.

Når et skænderi er ved at starte med din søster, så kunne nogle af alle disse dejlige ting ved at have en søster, måske hjælpe dig, hvis du tænker på dem?

Jeg synes, det er virkelig flot, at du kan se, I begge er lige gode om det, og at du ønsker det bliver bedre.

Det kan måske også være, at I kommer op at skændes, fordi I ikke laver så mange hyggelige ting sammen? Kunne en mulighed måske være, at I så en god film sammen, gik en lang tur og snakkede sammen eller måske gik en tur i biografen? Måske bliver det sværere at skændes med din søster, hvis I lige har haft en god oplevelse sammen?

Ved jeres forældre mon, at I tit kommer op at skændes? Og kunne det mon være en mulighed at snakke med dem om det, så de måske kan hjælpe jer med at tale sammen om, hvorfor I skændes næsten hver dag?

Jeg ved ikke, om du kender udtrykket et had-kærligheds forhold, men det kan man godt lidt kalde det at have en søster. Måske hader du hende nogle gange, men du elsker hende også, og hun vil altid være der for dig.

De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.