Problemer med mine forældre

Hej med jer
Jeg er en pige på 16 år, 17 om en måned. Jeg har tit tænkt på at skrive til jer, men er altid kommet i tvivl om det nu var åndssvagt eller om jeg overreagerer. Men nu gør jeg det altså.

For snart 2 år siden, begyndte mit forhold til mine forældre at falde stort. Jeg gik i 9, klasse og begyndte at eksperimenterer med det at drikke alkohol. Jeg fik desværre ikke lov til det, ikke engang en cider, men da alle mine venner holdt “hygge druk” kunne jeg så ikke komme med. Jeg gjorde det så en dag – drak måske en genstand, og var overdrevet nervøs for mine forældre skulle opdage det, og det gjorde de så.

De har appen “find min iphone” og finder ud af, at jeg ikke er der hvor jeg sagde. De self også rigtig forkert af mig, men det var med mine gode veninder og venner, så ingenting vil ske. Nå, men de finder så ud af det og lige siden har de brugt appen til at spore mig hvorhen jeg går.

Det ved jeg for fornyligt var jeg hjemme hos en veninde fordi hun var syg, og skulle overnatte der. Det vidste mine forældre godt og jeg har aftalt det med dem. Men næste dag blev jeg nærmest begravet i spørgsmål om hvor jeg har været henne, fordi de kunne se jeg på appen, den sagde jeg var et andet sted- hvilket jeg ikke var.

Det er bare få eksempler ud af mange.

De har også her forleden dag læst alle mine messenger beskeder over facebook. Så alle de beskeder jeg har skrevet til mine veninder har de læst, fordi de havde mistanke om der var noget galt. men hvis de havde en mistanke om at noget var galt, hvorfor spørger de mig så ikke? Skal de læse mine beskeder, er det okay?

Jeg har virkelig haft en svær tid med mine forældre, og føler hver eneste gang er det mig mod dem. De rotter sig sammen, og jeg kan ikke forsvarer mig selv, fordi jeg ved ikke hvad jeg skal sige, når jeg hele tiden føler de angriber mig. Jeg kan aldrig gøre noget rigtigt, selvom jeg prøver. De har tjek på alle mine mails, tjekker konstant hvad jeg laver på insta og facebook.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for kan ikke klare at skulle skændes med dem, hvor jeg bare alligevel på forhånd taber.

Føler ikke de kan se tingene fra min side, eller forstå en teenagepiges alder. Alle mine veninder har forældre der er total chill omkring det med drenge og fester. Og de kender mig, jeg er ikke vild som person, men vil bare gerne være med.

Alle vores skænderier, har gjort jeg tage afstand og ikke snakker så meget med dem om følelser osv. Det bliver de kede af, men når jeg så åbner en lille smule op, fx hvis jeg har mødt en sød fyr, synes de bare det går for hurtigt og støtter mig slet ikke.

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig….
Hilsen mig

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 17 år

Det er rigtig godt, at du skriver! Godt du endelig tog mod til dig.

Jeg tror, at mange andre unge vil kunne genkende, at deres forældre har svært ved at takle overgangen fra barn til ung. De kan ikke rigtig give slip på barndommen.
Jeg tror, det er ren ren og skær bekymring og beskyttertrang, der får dem til at holde nøje øje med deres børn.

Du mærker nok, at jo mere fri, du ønsker at være, des mere holder de fast. Så opstår der skænderier, som giver det modsatte resultat end det, de ønsker; nemlig at de skubber dig væk.
Og når de gør det, fortæller du endnu mindre om dit liv. Og det får dem til at blive endnu mere mistænksomme og holde endnu mere fast. Det er lidt af en ond cirkel, som kan være svær at bryde, hvis der ikke snakkes om det.

Jeg tænker, at du kunne skrive et brev til dem. På den måde bliver du ikke afbrudt, og I kommer ikke op at skændes. Du har tid til at formulere dine tanker, så det kommer til at lyde helt rigtigt - og uden at du kommer til at sige noget uheldigt i vrede eller frustration.
Du skal forklare dine forældre, hvordan det føles, når de tracker dig via den app, og hvordan det føles, når de ikke har tillid til dig. Det kommer nemlig nemt til at have den modsatte effekt, når forældre holder deres børn i for stram snor. Det kan ødelægge forholdet, og den unge får behov for at bryde fri i langt højere grad, end hvis forældrene gav dem lidt mere line.

Dine forældre er tydeligvis meget bekymrede for dig. Kunne du spørge dem, hvad de er mest bange for?
Hvis I skal kunne forstå hinanden, og du skal have lov at leve et ungdomsliv, der følges ad med dine veninders, så tænker jeg, at du og dine forældre skal prøve, om I kan indgå nogle aftaler, som begge parter kan leve med. Du fylder snart 17 år, så de kan ikke blive ved med at holde stramt på dig. Så mister du måske helt lysten til et tæt forhold til dem. Og det vil være dårligt for både dig og dem.

Du kunne måske tale med dine forældre om, hvor gammel de tænker, at du skal være, før du kan drikke. Og her kan du godt nævne, at Sundhedsstyrelsen godkender alkohol op til 16,5% til 16 årige.
Der er mange 16-årige, der har aftaler om, hvor mange genstande de må drikke. Det kunne du måske foreslå dine forældre.

Du kunne også spørge ind til, hvordan det var, da de havde din alder. Hvornår de drak første gang. Hvornår de skulle være hjemme. Hvad de fik lov til af deres forældre, og så videre.
Du kunne måske endda prøve at tale med dine bedsteforældre om det, hvis du stadig har dem. De kan garanteret godt huske, hvordan det var, da dine forældre var unge.
Du og dine forældre skal have genoprettet tilliden imellem jer, og udgangspunktet er nok en grundig snak om tingene, så både du og de kan få sagt, hvad I er kede af, og hvad der bekymrer jer.

Derudover kan du til enhver tid ringe eller skrive herind, hvor du kan fortælle lidt mere om situationen, så du kan få lidt flere konkrete råd til, hvordan du skal takle situationen, hvis det ikke bliver bedre.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.