Problem med mor

Hej

jeg er en pige på 11 år

Og jeg vil gerne spørger om det er min skyld at min mor hele tiden er sur og har stress?

Håber at i kan hjælpe mig

Kh den nervøse pige.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,
Det lyder ikke særlig rart, at din mor hele tiden er sur og har stress. Jeg tænker ikke, at det er din skyld at din mor har det sådan. Heller ikke selvom det sikkert nogen gange kan føles sådan, især hvis du føler det er dig, det går ud over.

Måske har din mor travlt på arbejdet eller har mange ting at tænke på, sådanne perioder kan voksne ofte have, og så glemmer de helt deres børn, for en tid.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvordan det påvirker jeres hverdag, at din mor har det sådan? Skælder hun meget ud, har hun for travlt til at være sammen med dig, eller er der andet du lige kan komme i tanke om?

Jeg tænker, det kan være godt, hvis der er noget du savner, og så sige ”mor jeg synes du har fået så travlt, at du slet ikke har tid til at hjælpe mig med lektierne, og det savner jeg at du har tid til”. Hvordan ville det være for dig?

Måske er din mor så stresset, at hun helt har glemt hvordan I plejer at hygge jer. Så selvom det er hendes ansvar, at I har det godt sammen, så kan du måske hjælpe hende på rette spor igen, ved at minde hende om det du savner.

Måske synes du, at det er svært at sige til hende - så vil det måske være nemmere at skrive et brev til hende? I brevet kan du fortælle hende, hvordan du har det, når hun stresser så meget. Og fortælle, at du ønsker, at hun vil bruge mere tid sammen med dig. Det kan være at I kan lave aftaler om, at spille et spil, gå en tur sammen - måske en gang om ugen. Det kan være at det hjælper jer til at tale sammen om hvordan I har det, og det I godt kan lide at lave sammen.

Hvis du har brug for, at der er en voksen som hjælper dig med at tale med din mor - så prøv at tænke over, hvem det kan være... Er der mon så en eller flere, som du tænker vil være gode til det? Måske kan det også være rart bare at tale med nogen om, hvordan det er hjemme hos dig?

Jeg håber dette kan hjælpe dig og hvis du har lyst er du også meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.