Plejefamilie

Pige, 13 år, og totalt ked af det 🙁

Jeg.. Har indrømmet overfor mine forældre at jeg ryger.. Hvilket de overhovedet ikke tog pænt, de har hidset sig op, skældte ud hele tiden! Jeg forstår set virkelig ikke.

Mit forhold til min mor er ikke godt længere. Min far kan jeg ikke tale med om mange mærkelig ting…

Jeg har haft selvmord tanker, gået til psykolog.. Har været igennem mange ting. Og derfor fik jeg den tanke, om jeg godt kunne komme i en plejefamilie?

Af grunde:
For at få mere luft.
For at have andre end mine forældre og min bedstevenner at tale om de ting der har taget en drejning i mit liv.
For at begynde på en ny.

Jeg ved ikke om jeg kan komme i det? Og hvad kræver det af mine forældre?

Jeg har ikke nævnt noget for dem endnu, fordi at jeg ikke tør.

Min mor siger nogen forfærdelige ting om mig. At hun er pinlig over at være min mor, og at jeg er et utaknemligst barn.. Hvilket tager hårdt på mig.

Mine forældre overdriver meget når set gælder mig.

Jeg ville rigtig gerne tale med kumunen om tingene, men ved ikke om det er en god ide?

Jeg har filmet mine forældres reaktion på rygning. Hvor man kan hører hvad de alt siger, så hvis man begik en sag imod dem? Så man har beviser?

De har ALDRIG nævnt noget om en plejefamilie. Men de har nævnt at hvis jeg gør en ting til, så bor jeg ihvertfald ikke på deres adresse længere…. – og jeg er altid kun 13…

Jeg har også talt med min kusine om disse ting, og hun snakkede noget om at jeg havde brug for det… Og noget med at man kunne slå 50/50. Som vil sige 1 uge hos mine forældre, og 1 uge hos en plejefamilie. Lidt ligesom skilsmissebørn 🙂

Jeg har virkelig brug for hjælp, for en gang i mit liv så mener jeg noget virkelig seriøst, og jeg vil så gerne for at få luft?

Men ved ikke om jeg gør for meget ud af det?

Knus – Pigen med forvirringen omkring sig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev. Hvor var det modigt af dig, at du fortalte dine forældre, at du ryger. De tog det ikke så pænt, som du havde håbet på og reaktioner fra dine forældre, blev vist også voldsommere end du havde håbet på - forstår jeg det rigtigt? Jeg kan godt forstå, at du havde håbet, at dine forældre havde forholdt sig lidt mere roligt, så havde I måske fået en anden snak om det med rygning. Desværre sker det, at vi reagerer voldsomt, når vi får noget at vide, som vi bliver chokeret over - noget som vi slet ikke havde set komme. Mon, det er det, der er sket hos jer? Måske faldt de lidt til ro efter et stykke tid eller nogle dage, så  I kunne tale sammen om det med rygning?

Hvis man vil i plejefamilie, er det rigtigt at man skal tale med en sagsbehandler i den kommune man bor i. Det din kusine nævner er det man kalder en aflastningsfamilie, altså en slags plejefamilie, hvor man er i nogle dage eller hvad kommunen nu vurderer at være nødvendigt. Du har mulighed for at ringe til din kommune og bede om at tale med en sagsbehandler, nummeret står på kommunens hjemmeside. Kommunen vil først lytte til dig og det du fortæller som grunde til, at du ikke kan bo derhjemme, og derefter skal kommunen vurdere og undersøge forholdene i din familie, hvis de er bekymret for din trivsel.  Alt efter, hvordan det vurderes, så vil mit gæt være, at kommunen først og fremmest vil tale med dine forældre og dig om jeres familieliv. Det kan være, at kommunen vurderer, at I har brug for at tale med en familie rådgiver om de ting, der kører skævt mellem jer? Det er svært for mig at sige præcist, hvordan kommunen arbejder og hvad den gør. Men, er der underrettet om bekymrende ting i hjemmet, så har kommunen pligt at gøre noget for at hjælpe.

I alle kommuner har børn, unge og familier mulighed for at få gratis og anonym rådgivning, måske vil det være en idé, at du eller I som familie, havde mod på at prøvet det? Det kan være gode råd til jer, om at tale sammen og undgå at skændes eller bliver grove over for hinanden. Vil det være en idé at tale med din far om det i første omgang, måske han så kan tale med din mor?

Du skriver, at forholdet til din mor ikke er godt  længere og du kan tale med din far om mærkelige ting. Det viser mig, at det er vigtigt, at man kan tale sammen i en familie - også om mærkelige ting, og også, at det har været bedre med din mor, og det tyder på, at det kan det blive igen, især hvis man øver sig i det, der lykkes for jer. Nogen gange skifter det lidt mellem hvem man snakker godt med, om forskellige emner og i forskellige perioder af livet. Det er ofte i puberteten, at det bliver tydeligere og der sker et skift i, hvem man taler bedst med. Og det er her jeg tænker at en familierådgiver, kan hjælpe jer tilbage på sporet, så I igen kan snakke sammen. Som sagt, kan I få gratis og anonym familie rådgivning i jeres kommune, det håber jeg, I har mod på.

Måske er det en ide, at du taler med dine forældre om de tanker du gør dig om plejefamilie? Vil det være muligt, at du i et brev skrev de ting ned, som gør dig ked af det, de ting du håber på I kan blive bedre til i famillien og hvis du har idéer til, hvordan det kan blive bedre i familien. Det kan fx være; familie snakke møder, taletid på 3-5 minutter til hver, hvor andre lytter og ingen andre må afbryde, hvor man snakker om de gode ting i familien og det man ønsker bliver bedre og hvordan det kan det. Alle skal gøre sit bedste for at se på de positive ting og måder at løse problemer. Møder, hvor I også kan snakke om, hvad i sætter pris på i familien og de ting I drømmer om for jeres familie. Vil du have mod på at komme med et forslag om familiemøder med fokus på at få det godt sammen.

Dine forældre har også mulighed for at ringe ind til os på vores ForældreTelefon på 35555557, hvis de har brug for at snakke med os. Måske et forslag du kan fortælle om.... Måske vil det være en ide, at du ringer ind til os på BørneTelefonen 116111, så kan vi snakke sammen om de ting?

Når du går med tanker om plejefamilie, så får jeg den tanke, at du også kan bruge din familie til at tage på besøg hos og måske sove hos. Det kan fx være hos bedsteforældre, hos din kusine eller andre i din familie eller veninder. Samtidig er det også vigtigt, at I derhjemme øver jer i tale sammen også de ting, der udfordrer jer.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til at finde den bedste vej for dig og din familie, og du har fået idéer til, hvordan I kan få mulighed for at få det bedre sammen derhjemme.

Du og dine forældre er meget velkommen til at ringe ind til os.

Mange tanker

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.