Piercing

Jeg er en pige på 13 år (snart 14) som mega gerne vil have en piercing i næsen. De har vidst i mange år nu at jeg gerne vil have en, men jeg må ikke for min mor.

Far synes at det er helt fint, men hver gang jeg spørgter mor om det bliver hun enten sur, eller siger at jeg er for ung, og så når jeg spørger hvorfor man kan være for ung til det siger hun enten at man skal kunne svare igen på hvis der er nogen der kommenterer det og så siger jeg at det kan jeg også godt, ellers snakker hun bare udenom.

Men en underlig ting er at hun er så dobbeltmoralsk omkring det, fordi at hun også selv har en ring i næsen, der hvor jeg gerne vil have en.

Er der nogen måde i kan hjælpe mig til at få hende overtalt, eller bare at få hende til at snakke om det?

Eller kan i måske forklare mig hvordan man kan være for ung til det?

Tusinde tak på forhånd 🙂

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13, snart 14 år.

Jeg kan forstå på dit brev, at du har prøvet at snakke med din mor flere gange. Men at du ikke føler, hun lytter rigtig. Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende for dig. Jeg kan også godt forstå, at du syntes, det kan være mærkeligt, at hun siger nej til dig, når hun selv har samme piercing, som du gerne vil have.

Jeg kan derfor godt blive nysgerrig på, hvor godt I egentlig har fået snakket sammen om den piercing? Måske vil du bedre kunne forstå din mor, hvis I får talt om det igen. Ville det derfor være en mulighed, at du skriver et brev til hende, hvor du fortæller, hvorfor du rigtig gerne vil have denne piercing? Så har du mulighed for at fortælle hende det, du gerne vil sige, uden at hun afbryder dig? Du kan også skrive, at du gerne vil have, at I snakker mere om det. For du kan stadig ikke helt forstå, hvorfor hun siger nej.

I Danmark findes der ingen lovgivning for piercing. Alle uanset alder må altså få lavet en piercing. Når man er under 18 år, er man dog umyndig. Og det er forældrene, der bestemmer over en. Derfor kan forældre også bestemme, at deres barn ikke må få en piercing.

Mange forældre siger nej til, at deres børn må få en piercing, så længe de er under 18 år. Det kan der være mange grunde til. Der kan fx opstå komplikationer, når man får lavet en piercing. Nogle oplever derfor, at der går betændelse i såret. I stedet for en fin piercing får man et ar.

Samtidig er det en beslutning, man ikke bare lige kan fortryde. Så det skal tænkes godt igennem. Jeg bliver derfor nysgerrig på, om du har spurgt dig selv, hvorfor du gerne vil have ring i næsen lige nu og ikke vente til, du selv kan bestemme? Hvis du venter, så har du tid til at gå og mærke grundigt efter.

Jeg tror, det ville være godt for dig at få en god snak med din mor. Måske har hun fortrudt sin piercing og kan fortælle dig om det. Tal også med dine veninder om det. Mon ikke de også kender til det med at ville noget, som deres forældre siger nej til.

Jeg håber meget at mit svar kunne hjælpe. Ellers er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111.

De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.