Overset

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Følelsen af at blive overset og ikke taget alvorlig er simpelthen så sårende.

Det føles uretfærdigt og nedgørende.
Det er højst sandsynlig ikke sådan, dine forældre mener det, men det lader til, at de ikke forstår, at den måde, de reagerer på, gør dig ked af det.
Selvom det er svært, og selvom du allerede har givet udtryk for dine følelser, så synes jeg, at du skal tale med dem om det.

Og her mener jeg sådan rigtig tale med dem; på et tidspunkt, hvor det ikke er midt i en konflikt.
Når man bliver ked af det i en konflikt, reagerer man nogle gange voldsomt, og det kan være svært for andre at forstå, at det ikke bare er fordi, man er oprevet, at man bliver ked af det, men fordi man reelt føler sig uretfærdigt behandlet.

Hvis du synes, at det er svært at få startet på sådan en samtale, fordi du nemt bliver ked af det i situationen, eller er nervøs for, om de tager dig seriøst, så kan du skrive det til dem i et brev. Og så kan I tale sammen bagefter.
I et brev kan du få forklaret alle dine tanker og følelser, uden at skulle være bange for, at de vender øjne eller ikke hører efter.

Det kan godt være, at dine forældre opfatter dig som nærtagende, men det er der jo en grund til. Eller faktisk kan der være flere grunde:

  1. Du er teenager. Det er fuldstændig almindeligt, at man har følelserne uden på tøjet, når man er 14 år. Det er faktisk ikke noget, man selv kan gøre for. I din alder ER man bare mere følsom og opmærksom på, hvordan andre taler til én, og hvilke signaler de sender.
  2. Du er generelt et følsomt menneske, der måske i højere grad end din familie har brug for dine nærmestes støtte og kærlighed, så du kan føle dig tryg, og føle at du er okay, som du er.
  3. Dine forældre er generelt ikke særlig gode til at vise dig, at de forstår dig og anerkender dig.

Uanset hvad der passer ind i din situation, så er der ingen tvivl om, at du føler dig såret og overset. Uanset hvad dine forældre måtte mene, så er dine følelser reelle, og det er de nødt til at forholde sig til.

Hvis du skal opbygge et godt selvværd, lære at sige til og fra og turde åbne dig overfor andre, så er det vigtigt, at dine forældre ikke vender øjne af dig. Og det er de nødt til at forstå. Også i situationer, hvor du reelt nok er urimelig, for det er vi alle i forskellige situationer.

Det er deres ansvar at drage omsorg for dig. Og det gør de ikke ved at vende øjne af dig.
Du skal helt klart fortælle dem, hvordan det føles for dig.

Hvis du har brug for at tale med nogen, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.