Hvordan fanden får jeg dette til at fungere?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Hvor er det godt, at du har valgt at skrive herind. Det er altid godt at dele tanker og følelser med nogen, når man har det svært. I dit brev kan jeg høre, at du står i en lidt svær situation. Jeg vil gøre mit aller bedste, for at give dig nogle gode råd med på vejen.

Du fortæller mig at du hele dit liv har været glad for landbruget. Det har gjort, at du nu drømmer om at uddanne dig indenfor det. F.eks. som dyrlæge.

Men dine forældre vil hellere at du uddanner dig som journalist, advokat eller social rådgiver. De er ikke lige så glade for landbruget som du.

Det stiller dig derfor i en rigtig svær situation. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du ikke lige ved hvordan det skal komme til at fungere.

Først vil jeg sige, at jeg synes at du lyder mega sej. Du har en helt tydelig drøm og passion, og det er noget helt særligt. Du lyder så stærk, når du står fast på den drøm, selvom dine forældre ikke støtter dig i den.

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at dine forældre faktisk ikke rigtig helt forstår hvorfor du er så glad for landbruget. Hvis de ikke selv er det, så har de måske svært ved at se det fede ved det.

Måske har de uddannelser der slet ikke minder om det du drømmer om? Så er deres verden ligesom langt fra den – giver det mening?

Derfor tænker jeg, at du måske kunne tale med dem om hvad det er du synes er så spændende ved landbruget? Måske det er det at gøre noget fysisk med din krop. Eller at være udenfor i den friske luft. Jeg forstår virkelig godt din trang til at komme væk fra de fine miljøer og bruge dine kræfter.

Jeg vil forslå at du tager en snak med dine forældre på et tidspunkt hvor i har god tid. Måske om aftenen, efter aftensmad. På den måde kan i virkelig få talt tingene igennem.

Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at vide lidt mere om de forskellige uddannelser du kan tage. Måske du kunne kigge på det sammen med dine forældre. Eller inden i tager en snak. På den kan du vise dem, at du virkelig mener det. Og at du forstår hvad det kræver at opnå din drøm.

På Uddannelsesguidens eVejledning kan du læse om en masse uddannelser. Øverst i søgefeltet kan du skrive f.eks. dyrlæge, og så kan du læse om hvordan man uddanner sig til det. Du kan faktisk også ringe til dem og få vejledning til uddannelser. Deres telefon og åbningstider står her: Evejledning.

Jeg vil også gerne fortælle dig, at fordi du er under 18 år, så må dine forældre bestemme hvordan de vil opdrage dig. De må bestemme hvad de synes er bedst for dig. Det betyder at de gerne må tage beslutninger som du ikke er enig i – f.eks. hvilken skole du skal gå på. Men de skal stadig passe godt på dig. Det står i noget der hedder forældreansvarsloven.

I den samme lov står der nemlig også, at de skal sørge for at give dig tryghed og omsorg, og behandle dig med respekt. Hvis de ikke respekterer din drøm og lytter til hvad du har at sige, så lyder det ikke til at de behandler dig med respekt. Du kan måske derfor se at det er lidt en balance. Det er derfor helt forståeligt at du heller ikke selv kan se hvordan søren det her skal løses.

Men jeg kan fortælle dig, at hvis du eksempelvis gerne vil læse til dyrlæge, så kræver det en gymnasial uddannelse. Du skal altså gå i gymnasiet først. Når du er færdig på gymnasiet vil du sikkert være 18 år eller mere, og så kan du bestemme lige præcis hvilken uddannelse du vil tage. Da kan dine forældre ikke bestemme over dig.

Du skal altså ikke have dine forældres støtte for at udleve din drøm. Men det vil dog gøre det hele meget lettere. Derfor håber jeg, at du kan finde modet til at tage en snak med dine forældre.

Jeg tænker at dine forældre ønsker at du får en god uddannelse så du får et godt liv. Men hvis de presser dig til at tage en uddannelse du ikke drømmer om, så bliver du vel heller ikke lykkelig – måske du også kunne snakke med dem om det?

Hvis dine forældre slet ikke er til at rykke eller tale med, så tænker jeg at du måske kunne tale med uddannelsesvejlederen på din skole. Måske de kan fortælle dig endnu mere om hvilke uddannelser du kan tage. Måske uddannelsesvejlederen også kan tale med dine forældre.

Hvis du er i tvivl om din skole har en uddannelsesvejleder, så kan du spørge din lærer eller skoleinspektøren.

Kære du. Jeg vil endnu engang sige at du virker til at være så modig! Jeg forstår din drøm og du skal bare holde fast i den. Det er ikke alle der så tidligt i sit liv får sådan en stor passion – det er ikke bare sådan noget man skal slippe.

Hvis du har brug for at høre mere om dine rettigheder eller bare nogen at tale med, så er du også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Vores nummer er 116111.

Jeg ønsker dig alt det bedste,

Kram fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.