Brev
Overset
Jeg er en pige på 14 år som føler at der ikke er nogle der vil lytte til mig.
Hvis jeg er oppe at skændes med min 19 årige storebror og han så siger et eller andet jeg har gjort så får jeg skæld ud med det samme. Men hvis det så er mig der siger noget han har gjort så får jeg bare vendt ryggen og jeg får foralt at jeg bare siger det samme igen og igen.
Mine forældre vender også øjne af mig og det bliver ikke taget seriøst. Det gør mig sindsygt ked af det at det altid er mig der får skældt ud. Jeg har også flere gange prøvet at fortælle mine forældre hvordan jeg føler nær det sker og så hør de det samme igen og siger at jeg gentager mig selv hele tiden og at jeg er nærtagende og at jeg skal stoppe.
Det her gør mig virkelig ked af det og jeg græder ofte mig selv i søvn og jeg vil bare gerne væk fra det hele.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Følelsen af at blive overset og ikke taget alvorlig er simpelthen så sårende.
Det føles uretfærdigt og nedgørende.
Det er højst sandsynlig ikke sådan, dine forældre mener det, men det lader til, at de ikke forstår, at den måde, de reagerer på, gør dig ked af det.
Selvom det er svært, og selvom du allerede har givet udtryk for dine følelser, så synes jeg, at du skal tale med dem om det.
Og her mener jeg sådan rigtig tale med dem; på et tidspunkt, hvor det ikke er midt i en konflikt.
Når man bliver ked af det i en konflikt, reagerer man nogle gange voldsomt, og det kan være svært for andre at forstå, at det ikke bare er fordi, man er oprevet, at man bliver ked af det, men fordi man reelt føler sig uretfærdigt behandlet.
Hvis du synes, at det er svært at få startet på sådan en samtale, fordi du nemt bliver ked af det i situationen, eller er nervøs for, om de tager dig seriøst, så kan du skrive det til dem i et brev. Og så kan I tale sammen bagefter.
I et brev kan du få forklaret alle dine tanker og følelser, uden at skulle være bange for, at de vender øjne eller ikke hører efter.
Det kan godt være, at dine forældre opfatter dig som nærtagende, men det er der jo en grund til. Eller faktisk kan der være flere grunde:
1. Du er teenager. Det er fuldstændig almindeligt, at man har følelserne uden på tøjet, når man er 14 år. Det er faktisk ikke noget, man selv kan gøre for. I din alder ER man bare mere følsom og opmærksom på, hvordan andre taler til én, og hvilke signaler de sender.
2. Du er generelt et følsomt menneske, der måske i højere grad end din familie har brug for dine nærmestes støtte og kærlighed, så du kan føle dig tryg, og føle at du er okay, som du er.
3. Dine forældre er generelt ikke særlig gode til at vise dig, at de forstår dig og anerkender dig.
Uanset hvad der passer ind i din situation, så er der ingen tvivl om, at du føler dig såret og overset. Uanset hvad dine forældre måtte mene, så er dine følelser reelle, og det er de nødt til at forholde sig til.
Hvis du skal opbygge et godt selvværd, lære at sige til og fra og turde åbne dig overfor andre, så er det vigtigt, at dine forældre ikke vender øjne af dig. Og det er de nødt til at forstå. Også i situationer, hvor du reelt nok er urimelig, for det er vi alle i forskellige situationer.
Det er deres ansvar at drage omsorg for dig. Og det gør de ikke ved at vende øjne af dig.
Du skal helt klart fortælle dem, hvordan det føles for dig.
Hvis du har brug for at tale med nogen, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen