Brev
overset?
Hej brevkassen!!
Min far døde da jeg var 3 og nu er jeg 13. Min mor har så fundet en kæreste, og de har været sammen i 5 år.
Til jul friede min mors kæreste til min mor, hvilket jeg blev rigtig ked af, fordi at jeg ikke havde fået noget af vide og fordi at jeg ikke ville have at de skulle blive gift.
Jeg snakkede med nogle af vores rigtig tætte venner om det, og jeg fortalte dem, at jeg følte at jeg ikke kunne sige noget til min mor uden at det kom videre til hendes kæreste. Vores venner fortalte min mor hvordan jeg havde det, og de blev bare sure over at jeg havde snakket med vores venner og ikke dem.
Det er 2 måneder siden nu, og jeg synes at min mor er begyndt at spise meget usundt, hvilket hun ikke plejer at gøre. Jeg synes også at jeg kan se en bule på hendes mave. Jeg har sagt til min mor at jeg ikke vil have søskende, men jeg føler at hun er ligeglad med min mening og kun tænker på hendes kæreste.
Jeg føler virkelig at de ikke fortæller mig noget. Jeg føler at jeg lever mit liv og de lever deres, og så bor vi bare sammen og så får jeg mad.
Jeg savner min far så ufatteligt meget, og jeg føler at min mor har glemt ham!
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 13 år
Jeg vil gerne starte med at sige, at du er god til at sætte ord på dine følelser. At du har sagt det højt til jeres venner, viser bare, at du tager dine følelser seriøst. Det skal du fortsætte med. Også selvom din mor blev lidt sur over, at du ikke først havde talt med hende. At blive vred er en reaktion, som vi mennesker ofte har, hvis vi ikke rigtig ved, hvordan vi ellers skal reagere. Måske blev din mor ikke rigtig sur, men måskede håbede hun, at du vil gå til hende først?!
At miste sin far er rigtig hårdt, og det er en sorg og savn, der aldrig går helt væk. Derfor skal man finde en måde, hvor der både er plads til livet nu og her - og minderne. Derfor synes jeg, at du skal prøve at tage en snak med din mor igen, for det lyder ikke til, at hun forstår, hvordan det er at være dig. Måske kan du sige til hende, at du savner, at I kan tale sammen. Bare jer to, uden at hun siger det sin kæreste. Du kan også foreslå hende, at I måske sørger for at lave en mor-datter-aftale indimellem, hvor det bare er jer to, der hygger jer sammen. Ikke fordi din mors kæreste ikke også er en del af jeres familie - for det er han. Men du har brug for at have din mor for dig selv imellem. Det er et helt naturligt behov.
Det kan også være, at du bedre kan forklare din mor, hvordan du har det og hvad du savner, hvis du skriver til brev til hende? Jeg synes i hvert fald, at du er god til at forklare mig, hvordan du føler dig overset - og den følelse er ikke en, du skal gå alene med. Den skal din mor kende til, så I sammen kan finde ud af, hvordan I kan ændre det. Måske er det bare nogle små ændringer, der kan sørge for, at du igen føler dig som en del af jeres familie.
Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen