Brev
Overbeskyttende forældre
Hej, jeg er en pige på 16 år. Jeg har altid følt mig alene og trist, fordi mine forældre netop overbeskytter mig så meget. De lader mig ikke forlade huset. Jeg må ikke ud med min veninder og hygge med dem. Min daglige rutine er fra hjem til skole. Og fordi mine forældre er så overbeskyttende, mister jeg stille og roligt mine veninder, fordi jeg ikke må gå ud med dem og skabe et endnu stærkere bånd med dem. De finder det meget barnligt, at jeg skal bliver overvåget 24/7.
Jeg har flere gange prøvet at snakke med mine forældre om det, men de siger, at en muslimsk pige (Ja, jeg er muslim) burde sidde ved sine forældre og hjælpe til i huset. Jeg vil ikke stå og vaske op, mens mine veninder hygger sig udenfor! Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg håber, I kan give mig nogle råd om dette problem, for pga mine forældre mister jeg mine veninder.
Mvh. Den ulykkelige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, hvor du meget fint får forklaret, hvordan du har det derhjemme. Jeg vil gerne starte med at rose dig for, at du faktisk har prøvet at tale med dine forældre. Desværre uden held.
Jeg kan forstå, at de ikke kan se ”problemet” i, at du er meget hjemme. At det er sådan en "muslimsk pige" er – og det kan også godt være, at en muslimsk pige er sådan i deres øjne. Men ikke i dine! Og nu er det jo faktisk dig, det handler om. Muslimsk pige kan man være på mange forskellige måder. Men måske kender dine forældre ikke til andre måder... endnu.
Derfor skal dine forældre måske have lidt hjælp til at forstå, at du også har et socialt liv, som du gerne vil passe. Og at det faktisk er noget, som du har ret til.
Måske kunne det være en mulighed at tage en snak med din lærer, så han/hun ved, hvordan du har det – og så kan din lærer måske hjælpe dig med at tage en snak med dine forældre? En anden mulighed er, at du inviterer dine veninder hjem til dig, så dine forældre kan lære dem at kende. Så kan de måske lidt bedre forstå, hvorfor du gerne vil tilbringe tid sammen med dem. Mon det er noget, du kan forestille dig at prøve? Det kan også være, at dine veninders forældre har mulighed for, at komme på besøg. De kan måske også være med til, at give dine forældre et indblik i, hvor vigtigt det sociale liv er for dig - ligesom for alle andre unge.
Afslutningsvis vil jeg anbefale dig "Etnisk ung", der er en rådgivning, der ved rigtig meget om, hvordan det kan være, at opleve sig splittet mellem to ”verdener”. Du kan besøge deres hjemmeside her: www.etniskung.dk/for-unge. De har bl.a. en anonym rådgivning, som måske er noget for dig?
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen