Brev
Netværksmøde
**Det her skal anonymiseres**
– Hej.
I dag var jeg inde på min mors forældreintra, da jeg holder øje med hvad mine lærerne skriver til min mor, og sådan der.
Jeg finder så ud af at, jeg er blevet indkaldt til et netværksmøde på skolen – der kommer psykolog, sagsbehandler, kontaktlærer og de andre fagpersoner med til mødet (samt min mor, da min far er forhindret til at komme. Han arbejder jo i udlandet), hvilket jeg ikke forstår hvorfor.
Hvorfor er jeg blevet indkaldt til et netværksmøde?
Hvad er det egentligt?
Jeg går i specialklasse, og ved ikke om det har nogen indflydelse på det – eller om jeg er flyttet hjemmefra i en alder af 16 år, også har indflydelse på det.
Jeg forstår generelt ikke hvorfor dette møde har brug for så mange fagpersoner, som min sagsbehandler – og en psykolog, som jeg ikke engang er tilknyttet til.
Jeg stoppede med at gå til psykolog for 1 år siden, så hvorfor skal der være en ny psykolog være med, som ikke engang er min?
Er det dårligt, hvis man er blevet indkaldt til et netværksmøde? Hvad er det helt præcist, og hvordan foregår det? Vil der ske noget ved det, såsom konsekvenser og sådan der?
Jeg vil helst ikke risikere, at jeg skal flytte hjem til min mor igen eller noget andet – og jeg går i 10 klasse.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, hvor du spørger om, hvad et netværksmøde er.
Du skriver, at du går i specialklasse, derfor er du en af de unge, der har særlige behov. For at gøre indsatsen bedst mulig for børn og unge med særlige behov, har man besluttet, at det er vigtigt, at den unge, forældrene og de forskellige faggrupper arbejder sammen. Det er det, man kalder tværfagligt samarbejde.
Faggrupperne kan være sagsbehandler, psykolog, lærer, fysioterapeut eller andre, der har kontakt med den unge.
Alle faggrupper kan indkalde til netværksmøde. Da dit møde skal være på skolen, er det måske din lærer, der har indkaldt?
Man afholder et netværksmøde, f.eks. hvis der er nogen, der synes, den unge har problemer med at trives, eller man er bekymret for, om man gør det rigtige, så den unge udvikler sig godt.
Når alle de faggrupper, du nævner, skal med til dit netværksmøde, er det fordi det er vigtigt, at de kan lave en fælles indsats sammen med dig og din mor. Mødet er altså for at sikre, at du får de bedst mulige betingelser for at trives og klare dig godt.
Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt usikker og bekymret over, hvad der skal ske, så jeg synes, du skal spørge din lærer om, hvorfor der er indkaldt til netværksmøde. Det er nemlig ikke rart at være usikker på det.
Jeg tænker dog, at du ikke behøver at være bekymret. Et netværksmøde er en god måde at samarbejde på, og netværksmødet er til, for at du kan komme til at udvikle dig og trives bedst muligt.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen