Brev
NÅR MAN HAR EN SØSTER DER HAR ANOREKSI OG SPISEFORSTYRELSE
HEJ….
jeg har en søster der har ANOREKSI og jeg syndes det er mærkeligt at hun ikke er hjemme.
Jeg har tit haft selvmordstanker men tanken om at man skal efterlade sin familie er ikke rat.
Jeg har også skåret i mig selv
men spørgsmålet er HVAD SKAL JEG DOG GØRE???
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige
Det virker til, at din søster er en meget vigtig person i dit liv, og jeg kan fornemme at du savner hende rigtig meget, og at hun virkelig mangler i din hverdag. Det er dejligt at I har et stærkt bånd til hinanden. Måske er det fordi, at du savner din søster at du har selvmordstanker og skærer i dig selv. Eller måske er der også er noget andet du bliver så ked af det?
Er der mon der er nogen der har snakket med dig om hvad anoreksi er, og hvordan man bekæmper sygdommen? Man kan godt blive rask og glad igen, selvom man har været meget syg af en spiseforstyrrelse, det skal du vide.
Uanset hvad grunden er, så er det rigtig ensomt og dårligt for dig at lave skade på dig selv og gå rundt med hovedet fuld af selvmordstanker.
Mit råd til dig lige nu er derfor, at du med det samme får fortalt om hvordan du har det, til en voksen. Det hjælper, næsten med det samme, at få delt sine tanker med nogen.
Det kunne være en idé, at du går til dine forældre, fordi de også kender din søster, og fordi dine forældre kender og holder af dig. Kunne du snakke med dem, tror du?
Ellers skal du have fat i en anden voksen –  det kan være bedsteforældre, en lærer eller en pædagog du har snakket godt med tidligere. Det kan også være andre fra din familie, en nabo, eller din venindes forældre.
Hvis du ikke kender en voksen, så ring eller skriv ind til os på BørneTelefonen 116111. Det er vigtigt, at du får snakket om dine bekymringer, og får noget støtte til at stoppe med at skære i dig selv hurtigst muligt. Vi kan og vil meget gerne hjælpe dig.
Mange kærlige tanker fra BørneTelefonen