Mor og far

Hej min mor og far skændes igår og mig og min søster blev så kede af det. De slog hinanden og alt muligt hvad synes i jeg skal gøre

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år
Tak for dit brev. Du kan tro, jeg godt kan forstå, at du og din søster blev kede af det, da dine forældre blev så voldsomme, at de slog på hinanden. Det lyder rigtig voldsomt, og som jeg forstår dit brev, er det vist heldigvis også første og eneste gang, det er sket..?

Jeg tror, det er vigtigt, at du og din søster får fortalt nogen om, hvad I oplevede den dag, og at I blev kede af det/ bange. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det vil være bedst, at I snakker med en af jeres forældre om det, eller om det vil være bedre, hvis I går til en anden voksen..? Men måske har du selv en god fornemmelse af det..?

Hvis du ikke tror, din mor eller far kommer til at skændes mindre, selvom du fortæller dem, hvor kede af det, du og din søster blev; så kan det være at du/ I skal sige det til en anden voksen i stedet? Så tænker jeg nemlig, at den voksne kan hjælpe jer med at få snakket med dine forældre om, at de er nødt til at være uenige på andre måder og måske også hjælpe dem med at finde ud af, hvordan de så klarer det...

Den anden voksne kunne fx. være en bedsteforældre, en sød nabo, en voksen fra klubben eller måske en af dine veninders forældre..? - Det vigtigste er, at vedkommende er sød, og at du tror, de gerne vil hjælpe dig og din søster.

For nylig har vi i brevkassen fået et andet brev, som du måske også kunne have glæde af at læse svaret til..? Hvis du har lyst kan du søge på brev id nr. 7684, og læse det brev og det svar...

Hvis du stadig ikke rigtig ved, hvad du skal stille op, så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de dygtige rådgivere. Når du ringer, er det gratis, og du behøver ikke fortælle, hvem du er...

Kærligst fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.