Brev
hjælp
vi har ikke flere penge.. og vi skal flytte og det har jeg ikke lyst til men hver gang vi er ude at købe ind ender vi med næsten ikke og have nogle tilbage ..
sådan måske kun 10 kroner tilbage og vi skal også betale for hus og el og ting og lys så vores lys er altid slukket… og jeg må aldrig gå i bad før 1 gang om ugen i 5 minutter …
mor har ikke råd til noget andet ned det mad vi skal have… jeg vil gerne hjælpe mor … jeg vil ikke have vi bor på gaden…
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret. Du og din mor har brug for noget hjælp. For hjemme hos jer skal I spare på alt, og du virker meget bekymret for, om I kommer til at bo på gaden. Det må føles utrygt og tungt at bære rundt på så store tanker. For den slags bekymringer hører til hos de voksne.
Derfor er det så godt, at du har skrevet til os. Jeg vil foreslå dig, at du taler med en voksen fra BørneTelefonen (en bisidder).
Du kan ringe til tlf 35 55 55 59 og taste 2. Den voksne (bisidderen) kan tale med dig om, hvordan du har det, og hvad der kan gøres.
Du kan her se, hvordan en bisidder ser ud, og hvordan man kan tale med en bisidder: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Man kan selvfølgelig tale med bisidderen om andre ting, end du ser i videoen. I første omgang behøver du ikke sige dit navn. Du bestemmer selv, hvor meget du vil sige. Og du kan afbryde samtalen, hvis du fortryder. Se mere her: BørneTelefonen – bisidder
Jeg har også en anden mulighed til dig. Tag fat i din lærer på skolen. Din lærer har mulighed for at tale med din mor om penge og andre voksenting. Læreren kan tale med din mor om, hvordan din mor bedst kan hjælpe dig gennem denne periode, hvor du er meget bekymret. Læreren kan også hjælpe din mor med at tale med andre voksne, der kan hjælpe dig og hende.
Jeg kan mærke, at du gerne vil hjælpe din mor, så godt du kan. Derfor kan du måske give din mor den idé, at hun kan ringe til ForædreTelefonen på tlf.  3555 5557. Her sidder der også voksne, som kan være rigtigt gode for din mor at tale med.
Du kan altid tage fat I os igen, hvis du skal have mere hjælp. Og du kan selvfølgelig ringe, hvis disse ideer ikke rigtigt virker, som du har brug for. Du kan ringe til os døgnet rundt på tlf. 116 111.
Måske har du også en god moster eller en person længere ude i familien – som du kan tage fat i? Jeg tror, at du vil føle det som en stor lettelse, når du tager fat i nogle voksne omkring dig eller kontakter nogle af dem, jeg har skrevet om i dette svar.
Det var godt, at du skrev til os på BørneTelefonen. Det var godt tænkt af dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen