Brev
Min gaven
Hej
øhmm jeg ved hvad jeg får i julegave og det er noget jeg ikke sådan rigtigt har ønsket mig
men jeg er bange for at min mor og far bliver kede af det så hvad skal jeg gøre
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dig!
Hvor er du bare sej, at du skriver ind til os. Du ved hvad du får i julegave og det er ikke lige det du havde ønsket dig, så du er bange for om din mor og far bliver ked af det hvis du fortæller dem det ikke lige var det du ønskede dig.
Sådan er der rigtig mange, der har det. Det er ikke altid, at man får det man ønsker sig og nogle gange er det faktisk rigtig skuffende.
Den følelse kan jeg godt forstå du har og det er både okay at ønske noget andet og samtidig være bekymret for dine forældres reaktion.
Det er jul en gang om året og dine forældre vil måske gerne glæde dig og derfor køber de sikkert det, de tror du ønsker dig. Det ved jeg ikke, men det er sådan jeg forestiller mig det. Lyder det mon rigtigt?
Jeg syntes du skal sige det til dine forældre som det er, når du får gaven. Sig at det ikke lige var det du havde ønsket dig. Du kan sagtens sige tak og måske også fortælle, at du er rigtig glad for at de giver dig en gave.
Men det er også okay at fortælle dem, at det ikke lige er dig. Måske bliver de skuffede. Det kan jeg desværre ikke love dig, at de ikke gør. Men du har faktisk ret til at sige din mening og derfor må du også gerne sige, hvis det ikke lige er dig.
Jeg kan ikke love, at de ikke blive skuffede eller kede af det. Og jeg kan heller ikke love dig, at du får en anden gave. I sidste ende er det dine forældre, der bestemmer, hvad de vil give dig. Sådan er det med gaver – det er altid, den der giver der bestemmer.
Hvis der er noget man virkelig ønsker sig, kan det derfor også være bedre selv at spare op til det. Måske du kan tale med dine forældre om, hvordan de kan hjælpe dig med det? Det håber jeg.
Jeg tænker på om dine forældre mon ved, hvad du helst vil have eller om de gætter de sig frem til, hvad du ønsker dig? Har du fortalt dem have du ønsker dig?
Hvis de fx har en ønskeliste, kan det være lettere for dem at købe det rigtige. Hvis du ikke har lavet sådan en endnu, kan du stadig nå det. På den måde kan dine forældre se, at du ønskede dig noget andet.
Du kan måske også få hjælp fra nogle i din familie til at sige det. Det er jo synd hvis du selv går og er ked af det du har fået. Sådan skal det jo helst ikke være.
Jeg håber det giver svar på, hvad du kan gøre. Rigtig glædelig jul til dig og din familie!
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen