Brev
Mit liv
Hej
jeg er en pige på 12 år.
Lidt om mig: mine forældre er skilt, jge har flyttet skole på grund af mobning (blev mobbet med min størelse)
jeg prøvede at gå til spring gymnastik på min nye skole men jeg blev hele tiden mindet om min krop så jeg stoppede.
Jeg har lidt angst for nye ting, og jeg er altid bange for hvad andre tænker om mig og min krop.
Nu er jeg blevet bedt om at finde på tre sportsgrene jeg kunne tænke mig at gå til inden d. 1 September, så jeg føler mig rimelig presset.
jeg har prøvet at gå til et par ting,(svømmning,spejder,gymnastik) men nu forbinder jeg alt med at alle kan se min krop. I skolen ser jeg kun tynde og slanke piger.
Min familie:
jeg har en mentalt handicappet søster,en far som har et problem med at drikke for mange øl og en mor som somregel bakker mig op.
Nogle gange føler jeg at mit liv er faldet fuldstændig sammen ( jeg har kæmpet i mange år med negative tanker,fordi det er lidt svært for mig at tænke positivt)
I skolen føler jeg mig meget bagud men hved ikke om det er rigtig i praksis.
Men en af de ting jeg elsker hved at være mig er at jeg ELSKER at tegne.<3
ps. Håber ikke at dette blev for rodet jeg skrev bare hvad jeg tænke,håber heller er ikke a det blev for negativt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er et fint brev, du har skrevet, og jeg får et godt indtryk af dit liv og dine problemer. Du lyder som en fornuftig og moden pige, der har en god indsigt i dig selv. Det er der ikke så mange på 12 år, der har.
Så udover at du er god til at tegne, har du også en god evne til selvindsigt, og du er dermed nok også god til at opfatte andre mennesker. Den evne hedder empati, og den vil være til stor nytte for dig i dit voksenliv.
Men lige nu kæmper du med lavt selvværd og med accept af din krop. Når du beskriver din familie, tænker jeg, at der muligvis er en forbindelse her. En handicappet søster kræver meget omsorg og opmærksomhed fra forældrene, og det ses meget tit, at søskende til den handicappede kommer i underskud af omsorg, Måske er det sket i jeres familie. Din fars alkoholforbrug kan også have haft en indflydelse på dig. Heldigvis har du en mor, der som regel støtter dig, og jeg tænker, at hun nok er dit faste holdepunkt.
Hvis dine forældre er medlem af en handicaporganisation, er det muligt, at de har nogle støttegrupper til søskende i familien. Der er mange, der har glæde af at møde andre i samme situation og få et fællesskab der, og det er tit i fællesskabet man kan få styrket sit selvværd. Prøv at spørge din mor, om det er en mulighed.
Et andet fællesskab, du måske kan have glæde af, er et 3 måneders ophold på et Julemærkehjem. Her er der andre børn med selvværds - og vægtproblemer, og de voksne, der er ansat der, er meget dygtige til at få en positiv udvikling i gang hos alle børn - både personligt og fagligt. En del af opholdet er også, at man lærer om motion og kost.
Du kan evt. prøve at læse om Julemærkehjem på nettet sammen med din mor, og hvis du kunne tænke dig det, skal I henvende jer til Sundhedsplejersken på din skole.
Selv om du skriver, at du er lidt angst for nye ting, har jeg alligevel en fornemmelse af, at du er klar til at komme videre, og at det måske er derfor, du har skrevet brev nu. Det er godt!
Jeg håber, du kan bruge mine råd til dig. Hvis du gerne vil snakke videre om dit liv og evt. om valg af sportsgrene, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der er rådgivere, der har god tid til at lytte til dig.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.