Brev
Makeup
Hej jeg er en pige på 12 og jeg er begyndt at interessere Mig meget for makeup da mine bedste veninder også bruger lidt en gang i mellem.
Men hvordan forklare jeg min mor det at jeg gerne vil prøve lidt måske eller bare at jeg syntes det er spændene? Tak på forhånd😁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Tak for dit brev og fordi du skriver og deler dine tanker.
Det er naturligt, at man på et tidspunkt bliver optaget af sit udseende. Det bliver pludselig spændende at prøve make-up og udforske om man synes det er noget for en. Jeg tænker, at det er det dig og dine veninder er i gang med.
Jeg kender til flere, der synes at det kan være svært at få talt med sine forældre om ting, som man som ung begynder at interessere sig for. – Det er du ikke alene om. Jeg tror, at det for nogle bliver svært, fordi man bevæger sig ind på et område, som man føler hører de voksne til. Du er i en overgangsfase og der er nye interesser på vej. Genkender du den følelse?
Din mor har selv været ung og har højst sandsynlig selv stået i den samme situation overfor sin mor. Du giver udtryk for, at din mors accept er vigtig for dig og jeg tror, at hun vil se det som en tillid mellem dig og hende, hvis du inddrager hende i dine interesser. Jeg synes, at det er en styrke, at du har lysten til at dele ud af, hvad du gør dig af tanker.
Ved du om dine veninder har delt deres tanker om make-up med deres mødre? – Det kan jo være, at de har et godt råd, som du kan bruge. Jeg synes også godt, at du kan fortælle dine veninder, at du synes det er lidt svært at snakke med din mor om – måske har de samme oplevelse.
Jeg vil forslå dig, at du skriver et brev til din mor. Det kan nogle gange hjælpe, når man synes noget er svært at fortælle. Du kunne skrive lidt om, hvorfor at du synes make-up er spændende og hvorfor du gerne vil begynde at gå med det. Du kunne skrive, at dine veninder også er begyndt og måske der også er andre årsager til, at det har fanget din interesse?
Hvis du ønsker lidt hjælp til, at få skrevet et brev, kan du finde det her.
Tak for at dele dine tanker, det er tit en god ide. Jeg tror, du vil opleve, at det vil føles rart også at dele det med din mor eller dine veninder.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Hvis du får brug for flere råd eller anden vejledning, er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til Børnetelefonen på 116111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.