Mit liv

Hej,

jeg er en pige på 11 år.

Jeg har det ikke særligt godt, jeg er ked af.

Min mor har en kæreste som jeg ikke kan lide,

og min Far har skiftet sit navn ud ,Og han arbejder hele tiden og lægger slet ikke mærke til mig.

Vi fik nogle penge af min Farmor 100 kr min søster fik dem og min Far sagde du får dem imorgen og jeg har ik fået det endnu.

Min far har kastet med ting og spilt med vilije kaffe ud over mig .

Jeg føler ikke jeg bliver behanlet godt.

Min mor tænker kun på sig selv og hendes kæreste.

Jeg har snakket med min Bedste veninde,

Jeg ønsker mig en nomal hverdag.

Det påviker mig i skolen,Jeg kan ikke tænke klart.Jeg har også svært ved lektier og skolen,

Jeg græder tit om aften eller når jeg er alene på værlset;(,

Jeg har mange gange tænkt,jeg gider ikke leve mere eller være mig,men jeg kæmper en hård kamp! aligevel,jeg gir ikke op!.

Jeg har ikke lyst til at bo hos min Far eller Mor

fatisk vil jeg heller i plejefamilie men hva nu hvis de ikke elsker mig og gør det kun for penge,

Jeg ønsker hjælp.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Det er godt, at du skriver til BørneTelefonen, når du føler, at du ikke bliver behandlet godt af dine forældre.

Og det er også rigtig godt, at du ikke giver op, men kæmper for at dit liv skal blive bedre, for alle børn har ret til en god og tryg barndom, og de børn, der ikke har det godt, skal have hjælp til at få det bedre.

Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du føler dig overset og svigtet af dine forældre, og at du sommetider bliver så trist over det, at du tænker på, om du vil leve mere.

Du fortæller også, at dine triste tanker og følelser går ud over din koncentration i skolen, så det er både her og derhjemme, du føler, at du har problemer.

Det er fint, at du har betroet dig til en veninde, men jeg synes, at dit liv lyder så bekymrende, at der skal voksne til at hjælpe dig.

Du skriver ikke, om du har prøvet at sige det til dine forældre, som du skriver i brevet. Mon de egentlig ved, hvordan du har det? Hvis du synes, det er en mulighed, kunne du måske vise din mor og/eller far dit brev? Selv om de har travlt med deres eget liv, kan det jo godt være, at dit brev gør så meget indtryk på dem, at de vil lytte til dig.

Ellers synes jeg, at du skal finde en anden voksen at betro dig til. Måske har du en god lærer, din venindes mor eller en pædagog, som vil lytte til dig, eller du kan snakke med sundhedsplejersken på din skole. De vil alle hjælpe dig med at finde ud af, hvad der skal til, for at du får et bedre liv.

I alle kommuner er der voksne, der er ansat til at hjælpe børn og familier, der ikke trives. Det er der også der, hvor du bor. Hvis du vælger at snakke med en voksen på din skole eller i din fritidsordning, ved de hvem de skal henvende sig til, så du får hjælp.

Du kan også få hjælp af en bisidder fra Børns Vilkår. Det er en voksen, der kan fortælle dig om dine rettigheder og støtte og tage med dig, hvis der skal være møder med kommunen. Du kan læse mere om bisidderordningen ved at trykke på dette link:

www.bornsvilkar.dk/bisidder

. Jeg vil anbefale du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og taler med en af vores søde rådgivere. De vil meget gerne lytte til dig og også hjælpe dig med at få kontakt til en bisidder, hvis du ønsker det?

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.