Minus på kortet

Mine forældre har snakket ved aftensmaden om at deres kort er i minus. Vi er ellers en velhavende familie og har ingen problemer med økonomien ( tror jeg ) men her til aften sagde min mor at hun havde 68 kr i minus på kortet hvor efter sagde min far at han også havde minus på kortet. De snakker så vidre og til sidst spørger min mor så: jamen er vi oppe i de 10.000 i minus på dit kort? Hvor min far så svare at nej, men det er der omkring. Og der blev jeg altså bange. Jeg blev helt paranoid om at de nu vil få en gæld osv så jeg føler lidt skyld især fordi vi lige har bestil nyt tøj og et par sko hjem til mig.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg forstår godt din bekymring. Pengesager kan godt være forvirrende. Især når man har hørt de voksne tale om penge – uden at vide hvordan familiens samlede penge-situation ser ud.

Måske har dine forældre nogle kort de bruger til hverdag, som er gået i minus. Hvis det er sådan, har de måske andre kort og penge-beholdninger i banken. Dermed skal de måske bare have flyttet nogle penge fra et sted til et andet.

Måske har dine forældre penge nok og ingen gæld. Det kan også være, at dine forældre faktisk mangler nogle penge i denne måned. Men så kan de bede banken om en ordning – uden at der sker noget alvorligt ved det. Banken er der for at hjælpe i den slags situationer. Banken kan finde en ordning, som både passer dine forældre og banken selv.

Husk at selvom 10.000 kr. lyder som et rigtigt stort tal, så er det faktisk ikke et vildt stort tal i økonomi.

Jeg syntes du skal sige lige ud til dine forældre, at du er bekymret. Fortæl at du er bekymret, om I har gæld, fordi du hørte dem snakke om det. Måske kan I få en god snak om penge, så du ikke behøve at bekymre dig om, I har penge nok.

Uanset hvad, så er gælden ikke opstået, fordi du har fået nyt tøj og nye sko af dine forældre. Økonomien er de voksnes ansvar, og dine forældre kan altid få hjælp af banken eller andre voksne.

Jeg håber, at I får talt sammen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.