mine søskende har autisme og ADHD

(der er foretaget en ændring for at anonymisere brevet, red.)

hej jeg er en ung pige med to mindre søskende,

min bror og søster har altid fyldt meget i vores familie,så jeg har trukket mig meget fra familie,jeg har følt mig ensom,overset,udenfor,

det gøre jeg sådan set stadig,selvom min bror er flyttede,til et sted for autister,synes jeg ikke at det er bliver bedre.

og min mor har lige haft en depression,så min far har været meget over min søster og mor,så derfor har jeg lavet mad til dem vakse tøj og alt sådan noget,

min mor havde også en depression da jeg var 8 og det var det samme,jeg skulle passe mig selv og der skulle jeg også passe min søster så var 7,hun har altid virkede mindre end hvad hun er. efter et skoleskift har min søster ikke været meget i skole,så jeg har følt at hun kun havde mig,derfor har jeg passe meget på hende,og alt sådan noget ,

men inderst inden havde/har jeg bare lyst til at pakke mine ting,og tag væk hjemmefra.men her til jul fik jeg noget til 100 kr og min søster fik en iPhone.

hele mit liv har der ikke været plads il mig,og jeg viste godt af det var fordi at mine søskende fyldt meget,men nu er det bare gået op for mig at de bare ikke elsker mig,når jeg prøver at snakke med mine forældre har de afvist mig,jeg kan ikke mere.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Hvor er det bare godt, at du fortæller om, hvordan du har det i din familie!

Det kan godt være, dine forældre i første omgang afviser de ting, du siger. Men det skal gøre indtryk på dem, at de har en datter, som ikke føler sig elsket, og savner at have en plads i familien.

Nu véd de det, fordi du har sagt det.

Måske har dine forældre ikke afvist dig, som DIG. Måske har din mor og far afvist dine tanker om, at du ikke har en plads i familien. Altså, som om det er usandt, at de ikke elsker dig. Men, det er jo sådan, du føler det. Det skal tages alvorligt.

Jeg tænker, du lyder som en pige, der har samarbejdet alt dit bedste for at få tingene til at køre derhjemme. Du har taget alle de hensyn, der kan tages til andre. Det lyder som om, at du næsten har tilsidesat sig selv?

Jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil have, at dine forældre også får øje på dig og påskønner de ting, som du gør: At de påskønner DIG – fordi du er DIG!

Jeg synes, det er ret stærkt, at du fortæller dine forældre, hvordan du har det. Det fortæller mig, at du har nogle ressourcer og mærker et håb, som kan hjælpe dig videre frem, selvom det lige nu føles ret træls.

Det er almindelig kendt, at søskende til børn med ADHD, Asperger eller andet kan blive klemt og glemt i deres familier, fordi de voksne bruger energien på det barn, som har et handicap.

Jeg kan godt høre, at dette hér også er hårdt for dine forældre. Det lyder som om, at de har brug for hjælp. Men der er grænser for, hvor meget, de kan trække på hjælpen fra dig, som er deres barn.

Din kommune kan og skal hjælpe familier som jeres. Det lyder som om, din kommune allerede kender din familie – men det kan godt være, at de endnu ikke har talt med dine forældre om, hvordan du kan få det bedre i din familie.

Du kan sætte gang i sådan en snak ved at kontakte den socialrådgiver, som allerede kender din familie. Du har ret til selv at tale med socialrådgiveren om, hvordan du har det. Hvis der skal laves ændringer i din familie, skal dine forældre involveres – men altså, du har ret til alene- samtaler også!

Du ret til at invitere en voksen fra BørneTelefonen med til samtaler med socialrådgiveren. Den voksne kalder vi en bisidder. Du kan læse om vores bisiddere her:Bisidder

I første omgang kan du blot tale med bisidderen på tlf. 35 55 55 57 og få en uforpligtende snak om, hvordan hun kan hjælpe.

Kommunen har forskellige muligheder for at hjælpe din familie: Måske skal der noget støtte til dine forældre i hverdagen Måske har de brug for en anden slags hjælp end den, de får. Måske skal der ske noget, som er alene for dig. Måske i form af en voksenstøtte, som du kan tale med. Måske skal du have pause fra din familie og have nogle andre voksne eller en anden familie, som du kan besøge og være hos en gang imellem. Din kommune finder ud af, hvad der kan du bedst ved at tale med dig og med dine forældre.

Din klasselærer har pligt til at hjælpe dig, hvis du beder ham eller hende om det. Det vil jeg foreslå dig at gøre, sådan at du i din hverdag har een, du kan tale med om, hvordan du har det.

Der kan også være nogle voksne omkring din familie, som kan se, at I kæmper det bedste, I kan. Hvem kan du komme i tanke om? Min pointe er, at det er en god ide at dele situationen med nogen, du har tillid til.

Jeg skal huske at fortælle dig, at ADHD-foreningen også har forskellige tilbud til familier. Hér er der masser af viden om, hvordan det påvirker en familie at have et barn med ADHD eller Asperger eller lignende handicap. Her véd man også en masse om, hvordan søskende bliver belastet og kommer i klemme. Du og dine forældre kunne måske gå på opdagelse dér efter tilbud, der kan hjælpe jer.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen, på 111 116 og tale videre med en af de mange voksne, der sidder klar til at tale med dig.

Du kan overveje at vise dit brev og mit svar til dine forældre, din klasselærer eller din socialrådgiver.

Du har virkeligt gjort meget for at få tingene til at hænge sammen hjemme hos jer. Der er ikke noget at sige til, at du nu har behov for at nogen tænker på dig og hjælper dig til at få det godt i din familie.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.