mine problemer…

Hej børnetelefonen,

jeg ville gerne snakke med jer om hvad jeg skal gøre,

jeg har lavet rigtig meget lort i inden for det seneste år og mine forældre stoler ikke påmig længere, de vil måske sætte mig på børnehjem og aner ikke hvad jeg skal gøre for at jeg kan bliver en god dreng igen og ikke lave alt mugeligt lort, så de kommer til at elsker mig igen?? :’-(

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14
Tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver til os for at få hjælp og ideer til, hvordan du kan snakke med dine forældre. Jeg forstår rigtig godt, at du er ked af, at du har lavet nogle ting, som du måske ikke skulle have gjort og nu ønsker at rette op på det, så I kan få det godt sammen derhjemme, og dine forældre igen kan komme til at stole på dig.
Jeg tænker på, om det mon ikke kunne være en god ide at få nogle andre voksne med til at snakke med dine forældre om, hvordan I kommer videre derhjemme på en god måde, så de ikke skal tænke på at sende dig på børnehjem?

Når dine forældre siger sådan, kan jeg forestille mig, at det er fordi de mangler ideer til, hvad I ellers kunne gøre. Jeg ved, at der er mange andre muligheder, og at man normalt først skal prøve og se, om det ikke er muligt at løse problemerne hjemme, så det ikke nødvendigt at sende dig et andet sted hen at bo. Der findes familiebehandlere i alle kommuner, og det er nogle voksne, som kan hjælpe hele familien til at få det godt sammen igen. Måske kunne det være en rigtig god ide, hvis din familie kom til at tale med sådan en? Måden du og din familie kommer i kontakt med en familiebehandler, kan være ved at ringe til kommunen.
Hvis du ikke har lyst til at sige det til dine forældre, kan du måske snakke med en anden voksen og bede om hjælp til at snakke med dine forældre om det? Hvis du ikke kender sådan en voksen, du vil spørge, kan vi her i Børns Vilkår hjælpe dig med en bisidder. Det er en sød voksen, som er vant til at hjælpe børn med at snakke med kommunen.

Du må meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver, som evt. kan sætte dig i forbindelse med en bisidder eller snakke med dig, om der er andre muligheder.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.