Mine forældre tager mine ting

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Mange tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er uretfærdigt. Jeg tror, at der er mange børn OG voksne som ville opleve det som en stor negativ indgriben i deres liv, hvis de skulle undvære deres telefon og computer. Så jeg kan godt forstå, at det ikke er spor nemt.

Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg fornemmer i dit brev, at du måske allerede har prøvet på det. Men måske kan I prøve, at tage en snak igen på et tidspunkt, hvor I ikke er uvenner. Måske kan I tale om, hvad der starter jeres skænderier og undersøge, om I kan blive bedre til at løse dem og lytte på hinanden.

Det er sådan, at dine forældre jo bestemmer over dig, fordi du er under 18 år. Men du har stadig ret til at blive lyttet på. Og det er vigtigt, at man lærer noget af de ting, der ikke helt fungerer. Og det gør man ikke så godt, hvis man bare straffer hinanden. Så det lyder som om, at I skal finde nogle andre regler. Tror du, at du ville kunne snakke med dine forældre om det?

I kan også prøve, at tale om det, der fungerer. Hvornår har I ikke problemer med at skændes? Og hvornår føler I, at I lytter til hinanden?

Hvis det ikke ændrer på noget at tale med dine forældre, så kan du måske prøve at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om, hvad I ellers kan gøre. Måske har du en god bedstemor eller bedstefar, du kan tale med det om og som også ville kunne tale med dine forældre om, hvordan du oplever det.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.