Brev
Mine forældre tager mine ting
Hej Børnetelefonen 🙂
Jeg er en 14 årig pige og der er noget der går mig på. Mine forældre og jeg har haft en del skænderier her på det seneste og som konsekvens tager de nogle af mine ting fra mig; min telefon og min computer.
Nu her hvor det er sommerferie og jeg gerne vil føle at det også er ferie, vil jeg gerne have lov til at have mine ting hvilket jeg ikke må. Jeg føler mig frustreret over at de afviser mine forslag hver gang jeg snakker med dem.
Mine forældre tror jeg er på chatten hele tiden og spiller dumme spil, men det gør jeg ikke. Det går mig ikke så meget på det med at de tror det, men mere at de tager mine ting fra mig i lange perioder og ikke vil lytte til mig. Det er som om de ikke stoler på mig og jeg kan ikke få lov til at gøre noget godt igen. Når først de har lavet en ny straf, er den permanent. Nogle gange finder de også bare på nye regler ud af det blå; “fremover SKAL vi have din mobil og computer HVER aften kl. 21:30.” Det synes jeg er så uretfærdigt.
Jeg havde glædet mig til sommerferien, for så tænkte jeg, at der måske ikke ville være så stramme regler omkring det med at tage mine ting, men det er blevet værre synes jeg. Jeg glæder mig faktisk til at komme i skole igen så jeg slipper for det her pis.
Med venlig hilsen en 14 årig pige 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Mange tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er uretfærdigt. Jeg tror, at der er mange børn OG voksne som ville opleve det som en stor negativ indgriben i deres liv, hvis de skulle undvære deres telefon og computer. Så jeg kan godt forstå, at det ikke er spor nemt.
Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg fornemmer i dit brev, at du måske allerede har prøvet på det. Men måske kan I prøve, at tage en snak igen på et tidspunkt, hvor I ikke er uvenner. Måske kan I tale om, hvad der starter jeres skænderier og undersøge, om I kan blive bedre til at løse dem og lytte på hinanden.
Det er sådan, at dine forældre jo bestemmer over dig, fordi du er under 18 år. Men du har stadig ret til at blive lyttet på. Og det er vigtigt, at man lærer noget af de ting, der ikke helt fungerer. Og det gør man ikke så godt, hvis man bare straffer hinanden. Så det lyder som om, at I skal finde nogle andre regler. Tror du, at du ville kunne snakke med dine forældre om det?
I kan også prøve, at tale om det, der fungerer. Hvornår har I ikke problemer med at skændes? Og hvornår føler I, at I lytter til hinanden?
Hvis det ikke ændrer på noget at tale med dine forældre, så kan du måske prøve at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om, hvad I ellers kan gøre. Måske har du en god bedstemor eller bedstefar, du kan tale med det om og som også ville kunne tale med dine forældre om, hvordan du oplever det.
Venlig hilsen BørneTelefonen