Brev
Mine forældre skændes
Hej
Mine forældre skændes konstant jeg bliver altid vækket af deres skænderi og min far slår min mor
er altid bange for at komme hjem fra skole
og nogle gange går jeg helt ud at huset på en måde løber jeg væk
jeg er så træt af de hele tiden skændes og jeg græder hele tiden
da jeg skulle i skole begynde de med at skændes så jeg gik bare i skole uden og ha spist morgenmad eller børstet tænder for jeg kan simpelthen ikke holde det ud
de skændes altid om penge og vem der skal have huset
Jeg håber i kan hjælpe mig og mine søskende
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Det lyder virkelig ikke rart. Jeg kan godt forstå, at du er bange.
Det er meget vigtigt, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det, og hvad der sker hjemme hos jer, så I kan få noget hjælp.
Jeg vil foreslå dig, at du fortæller det til en lærer eller en pædagog på skolen eller på klubben, hvis du går i klub. Er der ikke nogen, der ville være gode at snakke med der?
Både skolen og klubben har pligt til at hjælpe dig. Og det kan de gøre ved at henvende sig til kommunen. Det skal de faktisk gøre.
Og kommunen skal også hjælpe både børn og familier, der ikke har det godt.
Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen.
En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder på kommunen eller i Statsforvaltningen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som, du synes, er vigtige.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Har du mon talt med andre om det i det hele taget?
Måske er der nogen i din familie, du kan tale med, og som også kan støtte dig og dine søskende?
Hvad med dine bedsteforældre f.eks.? Eller måske en venindes forældre?
Jeg håber virkelig, at din situation bliver bedre snart, og at du har mod på at bede om hjælp på skolen eller i klubben.
Selvom det er rigtig svært, så er man simpelthen nødt til at fortælle de svære ting selv, for ellers er der måske ikke nogen, der opdager, at du og dine søskende har brug for hjælp.
Det er meget at skulle stå med, når man kun er 11 år, men jeg tror godt, at du kan klare at få det sagt. Du er stærkere, end du tror.
Hvis du har brug for at tale med en voksen, som ikke er én, du kender, så skal du endelig bare ringe til BørneTelefonen.
Du er anonym, og vi kan ikke se dit telefonnummer. Dine forældre vil heller ikke kunne se på telefonregningen, at du har ringet til os. Nummeret er 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen