Brev
Mine forældre pisser på hvad jeg siger…
Hej
jeg kan ik nogle gange li at være hjemme fordi også hvis jeg har venner på besøg vil jeg helst ik hjem til mig fordi min mor altid kommer med en mega dum kommentar og det gør dagligt ja er ved at blive sindssyg over men idag kunne jeg ik klare at høre på hende mere
Så blev jeg rigtig sur over det så sagde jeg til hende at hun er jo bare ligeglad med hvad jeg sagde og så brød hun bare og skiftede emne så hævede hun stemmen så gik jeg op på mit værelse og snakkede med mig selv tror jeg godt man kalde det og når jeg er sur over noget ka jeg finde på at sige rigtig grimme ting fordi ingen af mine forældre gider at høre på mig hvis jeg gerne vil fortælle den noget
Så jeg sagde fx at jeg håbede at hun kørte galt og alt muligt det sagde jeg for mig selv og der havde hun allerede sagt at hun bare hade lyst til at klap mig en så der min far kom hjem der var jeg jo ked af det der havde hun allerrede sagt det til ham og han kan blive rigtig sur og slå som han allerede har gjort så nu må jeg ik gå ud fra mit værelse af i 2 dage der går min GRÆNSE SÅ HVIS DET IK STOPPER SÅ STIKKER JEG AF HJEMME FRA OG DE SER MIG IK IGEN…
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12
Det lyder ikke rart, at dine forældre ikke hører dig. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det. Når man er ked af det, kan man komme til at tænke nogle grimme ting.  Det betyder ikke, at man er et dårligt menneske. Det er helt almindeligt at få de tanker.
Det lyder som om, at du og din mor ikke forstår hinanden så godt. Jeg synes, det er godt klaret, at du har fortalt hende, at du ikke føler dig hørt. Også selvom hun skifter emne og hæver stemmen.
Det kan være, at hun forstår dig bedre, hvis I snakker om det, når I ikke er sure?  Vil du mon have mod på det? Det kan også være, at du allerede har forsøgt det.
Det kan være en god ide at skrive et brev. I brevet kan du stille og roligt forklare hende, hvad du savner i jeres måde at snakke sammen på. Det er en god ide at åbne brevet på en positiv måde. Du kan fx skrive, at det heller ikke må være rart for hende at blive så gal. Og at du virkelig ønsker, at I kunne blive bedre til at tale sammen. Derefter kan du måske blive mere direkte om de ting, der ikke fungerer hjemme hos jer.
Faktisk er det sådan, at dine forældre ikke må slå dig. De må heller ikke true med at slå dig. Det betyder, at det ikke er okay at din mor fortæller dig, at hun har lyst til at klappe dig en. Måske vidste du godt det allerede? I hvert fald du godt komme ind på emnet i dit brev.
Det ville det være rigtig godt, hvis du kunne snakke med en anden voksen. Det kan for eksempel være en lærer fra din skole eller en vens mor eller far?
Du kan også få hjælp fra kommunen. De skal nemlig hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. I første omgang er det en god ide at kontakte din kommunes ‘anonyme rådgivning for unge’. Der kan du høre om, hvilke rettigheder du har, og hvordan kommunen måske vil kunne hjælpe dig.
Prøv at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. På BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med at finde det rigtige nummer. Du kan enten ringe til os på 116111 eller skrive på chat eller SMS. Du kan også tale videre med os – og måske kan vi få flere ideer sammen.
Hvis dine forældre har brug for at tale med nogen, har de mulighed for at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
Jeg synes det er rigtig stærkt af dig, at du har skrevet herind. Du har taget et stort skridt ved at gøre det.
Jeg håber, at du har mod på at få snakket med en voksen om, hvordan du har det, så du kan få det bedre derhjemme.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen