Brev
mine forældre og drenge !!
hej børnetelefonen
jeg er en pige på 15 år som har 2 forældre der bare generalt ikke kan forstå det med drenge.. jeg har i bund og grund ikke lyst til at spørge dem om jeg må få en dreng på besøg for så begynder de med det samme at tro at jeg lige pludselig er forelsket i ham og alt det der!! specielt min far tror åbenbart ikke at man kan have gode drengevenner uden at der er følelser i det.
ved heller ikke hvordan jeg skal spørge dem om jeg må få en dreng med hjem.. for det første vil de begynde at stille alle mulige spørgsmål og begynder at tro at jeg er forelsket i ham, når det eneste jeg vil er bare at have en ven med hjem og hænge ud, med som ALLE andre af mine veninder også gør.. min bedste veninde har haft en dreng med hjem et par gange og hendes far og mor er helt cool med det og ved godt (uden at spørge) at det bare er en af vennerne og ikke gør det store ud af det! syntes bare at det ville være pinligt at skulle spørge om det!! det ville være meget mere nemmere hvis jeg bare kunne være sådan “hey, peter kommer lige over” eller noget hvor de bare ville være sådan “okay hyggeligt” eller noget! men sådan er det ikke – og jeg kan ikke sige til dem “mor og far jeg syntes det er mærkeligt at skulle spørge jer om drengebesøg” for de vil ikke forstå det.. er virkelig frustreret!!! ååårhh kan slet ikke holde det ud.. vil bare gerne have at det skal være en helt normal ting at tage en dreng med hjem uden at (specielt min far) og mor skal begynde at tro alt muligt
en anden ting er også at hvis jeg så skal have en dreng med hjem, at de så vil gøre alt for meget ud af det og stille ham spørgsmål osv. en gang til min venindes konfirmationsfest var der drenge med.. min far kom over for at snakke med min venindes far osv og så da han mødte de der drenge (som også er mine gode venner) gav han dem sådan hånden og spurgte “når kan du så lide min datter?” og alt muligt pinligt som om at jeg lige havde introdoseret ham for en ny kæreste. DET ER SÅ IRRITERRENE at de ikke bare kan være casual med det!
ved ikke hvad jeg ellers skal sige end at jeg virkelig har brug for nogle råd til hvordan man nemmest muligt for spurgt om en dreng må komme hjem til en, uden at få det gjort til noget kæmpe stort – og hvordan jeg får mine forældre til at forstå at man altså SAGTENS kan have nogle drenge venner ligesom pigevenner! ville ønske at det ville være så nemt at spørge, som det er at spørge om ens veninde må komme over – og det er super frustrende at ALLE mine andre veninder sagtens kan have venner med hjem uden deres forældre tror de er forelskede, og uden at være pinlige!! undskyld for det lange brev, men ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og er bange for at jeg aldrig får en dreng med hjem (selv hvis jeg får en kæreste)
håber i vil hjælpe mig
kh den MEGET frustrerende pige..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære frustrerede pige
Mange tak for dit brev, jeg tror mange andre unge mennesker kender til samme problem som det du beskriver her, nemlig at de synes at deres forældre reagerer meget pinligt når de har venner med hjem.
Først vil jeg sige til dig, at du er rigtig god til at sætte ord på din frustration, og på en meget forståelig måde får du fortalt hvordan dine forældre opfører sig, som er så pinligt. Jeg tænker at dette du har skrevet her, er meget fint beskrivende. Jeg tænker at dit brev er så fint beskrevet, at du godt kan bruge det som udgangspunkt for en god samtale med dine forældre. Hvordan tror du at du ville du have det med at vise dem dette brev og mit svar? Brevet viser faktisk dine forældre hvad de skal gøre, så de ikke er pinlige mere. Du er sød og ordentlig i brevet, og du siger ikke noget i brevet som forældre kan blive stødt over.
Hvis du syntes at du ikke kan vise dine forældre brevet, så kan du stadig bruge dine gode velbeskrivende ord, i en samtale med dem. Du kan eventuelt sige at du gerne vil lave et familiemøde, og her kan du læse op hvad du skriver i brevet eller fortælle med de samme beskrivende ord, hvordan det påvirker dig, når de opfører sig som de gør, når det handler om drengevenner.
Forældre er også bare forskellige. Det lyder til din far er hurtig med en frisk bemærkning, som du finder pinlig, men det er jo slet ikke sikkert dine drengevenner synes det så irriterende, ofte er det kun en selv, der finder det pinligt. Så måske kunne du også forsøge dig med at invitere en veninde og måske 2 drengevenner med hjem og se om det bliver så slemt som du frygter. Ofte viser det modsatte sig. Du kan jo på forhånd fortælle dine venner, at du har det lidt svært med hvordan dine forældre reagerer, så de er forberedt, hvad tænker du om det?
Jeg håber du får en god snak med dine forældre, som både de og du trives med, enten via at vise dem brevet eller via et familie møde, så du også kan invitere dine drengevenner og når du på et tidspunkt får en kæreste med hjem.
Husk du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at tale videre med dig og måske komme med andre forslag.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen