Brev
Familie problemer
I forgårs kom jeg hjem fra efterskole og var SÅ træt, så jeg havde ikke lyst til at tale til min forældre, så jeg lukkede mig inde på mit værelse. Pga. det blev min forældre så sure på mig og begyndte at skælde mig ud. (Det skal også siges, at jeg blev hentet en time senere end det vi havde aftalt fordi de “glemte det”).
Jeg glædet mig virkelig til at komme hjem og fortælle dem hvad jeg havde oplevet, men nu er der dårligstemning og jeg har ik talt til dem i flere dage.
Min søskende kan også godt mærke den dårlige stemning og det gør det bare virkelig svært at være hjemme.
Jeg græder flere gange om dagen, og vil bare ønske jeg kunne flytte ud.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige.
Æv – sikke en dum start på din weekend hjemme fra efterskolen. Hvor er det godt at du skriver, for jeg kan læse, at du blev rigtig ked af det.
Du skriver i dit brev, at du virkelig havde glædet dig til at komme hjem og fortælle, om alle de ting du har oplevet. Det kan jeg virkelig godt forstå, du havde. Du må opleve mange nye ting hver dag på efterskolen.
Jeg kan også læse, at dine forældre hentede dig senere, end I havde aftalt. Mon du også blev skuffet over at de havde glemt det aftalte tidspunkt? Hvis du gjorde, kan jeg godt forstå dig. Det er aldrig sjovt, at have aftalt et tidspunkt, også nogle ikke husker det.
Også oveni at du har været træt efter en tid med mange nye indtryk og oplevelser.
Der er flere unge, der skriver herind og fortæller, hvor trætte de er, når de starter på noget nyt. Og det er virkelig helt forståeligt. Jeg tænker, at du jo både er flyttet “hjemmefra” for en stund, samtidig med, at du skal lære nye mennesker at kende og gå i skole.
Grunden til at jeg nævner det, er fordi måske dine forældre ikke lige tænker over, hvor træt man kan blive, når man er ung og starter noget nyt. Måske savner de dig rigtig meget og var lidt flove over at komme for sent? Måske de slet ikke tænkte du havde behov, for at lukke dig inde på værelset for få slappet af.
Jeg vil foreslå, at du skal fortælle dem det. Fortæl dem at du havde glædet dig til at komme hjem, men at du virkelig var træt oven på alt det nye.
Måske I kan lave en aftale om, at de weekender, du kommer hjem, der har du brug for lige at koble lidt af for dig selv.
Måske I skal lave det, der hedder en forventningsafstemning. Grunden til at jeg foreslår det er; at så får I alle mulighed for at sige, hvad I hver især forventer, når du er hjemme på weekend. Har du mod på at spørge dem om I evt. skal gøre det?
Jeg håber, du fik en god weekend hjemme, måske I fik talt sammen?
Jeg synes, det var mega modigt, at du skrev herind, så måske du kan bruge det mod til at få talt med dine forældre næste gange du er hjemme. For dårlig stemning og det at du har været ked af det, er ikke rart at gå i.
Pas rigtig godt på dig selv – håber du får et fantastisk efterskole år. Du er altid velkommen til at skrive herind igen eller evt. ringe; vores nummer til BørneTelefonen er 116 111.
Mange knus fra
BørneTelefonen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.