Brev
mine forældre er døde HJÆLP
Obs: Datoer er fjernet af hensyn til barnets anonymitet
Hej BB
jeg er en pige på 14 år som har mistet min mor og far
min mor døde for nylig
og min far døde for 8 år siden
jeg ved ik hvordan jeg kommer over det her
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du ikke ved, hvordan du skal komme over dine forældres død. Det er et stort tab at miste begge sine forældre i så ung en alder, og det kan være svært at rumme sorgen og savnet.
Sorg er ofte en længere proces, og den kan fylde meget i nogle perioder og mindre i andre. De fleste der mister en mor eller far vil dog med tiden - og med den rette hjælp - opleve, at sorgen fylder mindre og mindre. Det betyder ikke, at man glemmer dem, man har mistet. Det betyder bare, at der bliver mere og mere plads til, at de gode tanker også kan få lov at fylde. Selvom det ikke føles sådan lige nu, så kan det måske være rart at vide, at det ikke bliver ved med at være lige svært.
For at du kan komme godt videre i livet, er det vigtigt, at du får delt de svære tanker og følelser med nogle omsorgsfulde voksne, og at du giver dig selv lov til at sige højt, hvad du har brug for. Måske har du indimellem bare brug for, at der er nogen, der holder om dig, mens det andre gange kan være rart at træde ud af sorgen for en stund og tale om noget helt andet og fx se en film? Jeg er håber på, at der er mange, der gerne vil være en støtte for dig. Det kan både være veninder, veninders forældre, familie, naboer eller lærere. Hvem er mon særligt gode til at lytte?
Der er derudover flere måder, du kan få hjælp på. I rådgivningen Børn, Unge og Sorg kan du få hjælp af professionelle, som er vant til at tale med børn og unge, der har mistet en eller begge deres forældre. Du kan også ringe eller skrive ind og snakke med andre unge, der selv har mistet. De unge frivillige er alle kommet godt videre i livet, og de ved, hvor svært det er at miste en mor eller far. Måske kunne det være rart for dig at tale med nogen, der kender til mange af de samme tanker og følelser, som du nu bærer rundt på? Du kan læse mere om Børn, Unge og Sorg her: www.bornungesorg.dk
Du har taget et modigt skridt ved at skrive til os, og jeg tror, dine forældre vil være stolte over, at du tør række hånden ud og bede om hjælp. Det er en stor styrke. Jeg tror derfor også på, at du med tiden og med den rette hjælp kan komme godt videre i livet.
Jeg ønsker dig alt det bedste og sender mange knus og tanker
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?