Brev
Mine Forældre!!!
hej. jeg er en pige på 17 år som har en del problemer med mine forældre.
mit første problem er at min mor skælder mig ud over alt hvad jeg gør. fx: at købe slik, ikke at gøre tingene på et præcist tidspunkt når jeg har travlt, ting jeg ikke har gjort og at jeg ikke er social eller god nok selv om jeg har mange venner. jeg ved ikke hvordan jeg får hende til at stoppe!
mit andet problem er at jeg lige har fået en sød kæreste. mine forældre vil bestemme over hvor længe vi må ses og vi må ikke sove sammen før der er gået to måneder! hvordan får jeg dem til at ændre mening? vi må godt for hans forældre så jeg forstår ikke hvorfor mine skal bestemme det.
mit sidste problem er at jeg ikke har noget privatliv når jeg er hjemme. hvis jeg fx har en dårlig dag skal jeg alligevel komme ned og spise, eller lige gøre noget for mine forældre eller være hjemme sammen med dem på alle tidspunkter. jeg kan ikke holde ud at være i samme hus som dem hele tiden og mine veninder eller kæreste har tit travlt og selv når de er her har jeg intet privatliv. jeg er altid hos dem og når de spørger hvorfor vi ikke er hos mig ved jeg ikke hvad jeg skal svare.
hvordan får jeg løst mine problemer og få et bedre forhold til mine forældre? håber i kan svare for jeg ved ikke hvad der skal til. hilsen den trætte pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 17 år.
Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, det lyder til at du er noget presset derhjemme. Jeg kan godt forstå dig, når du tænker, det er svært med et privatliv derhjemme. Det kan være vanskeligt at få tingene til at gå op, når man bor flere voksne, måske søskende og dig, der er næsten voksen, sammen. Når jeg læser dit brev, får jeg den tanke, om I er kommet ind i en negativ spiral?
Det jeg tænker er, om du forsøger at være så meget som muligt væk hjemmefra? Samtidigt med at dine forældre gerne vil have dig mere hjemme. Er det noget, du måske kan genkende?
Det er rigtig dejligt for dig, at du har fundet dig en sød kæreste. Det er meget naturligt, at I gerne vil være sammen.
Jeg spekulerer på, om du har talt med dine forældre om, hvad det er, der bekymrer dem? Der kan jo være mange ting, som de måske også føler kan være svære at tale om – f.eks. emner som alkohol og sex.
Kunne du tale med dine forældre om, hvordan du har det med at være derhjemme? Måske kunne du vise dit brev her fra brevkassen. Kunne det være en mulighed for dig, at I sammen fik lavet nogle regler for det derhjemme? Det kunne være, I spiste sammen nogen dage, fik talt om nogle regler for privatliv i hverdagene og i weekenderne.
Det kunne også være, at I sammen kunne tale om, hvad der bekymrer dem i forhold til din kæreste. Kunne det være en mulighed, at din kærestes forældre og dine mødtes?
En anden mulighed for dig kunne være, hvis du måske har nogle jævnaldrende fætre eller kusiner. Kunne du tale med dem om, hvordan deres regler er? Det kunne være, dine forældre og deres forældre kunne dele deres erfaringer.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en af rådgiverne om hvordan du har det, før du går videre med det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.