Savner DK

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17,

Tusind tak for dit brev. Du skriver i dit brev at du savner din mor og Danmark. Alt er anderledes i Norge. Hvor er det bare en god ide at du skriver herind, når du går rundt med de tanker. Jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Savn

Det første jeg får lyst til at fortælle dig, er at det er en helt okay og normal følelse, når man føler savn. Jeg kan godt forstå du savner din mor, når du har været vant til at bo med hende. Det er en stor ting at undvære sin mor så længe.

Ikke nok med at du savner din mor, savner du også Danmark rigtig meget. Så man kan godt sige at dit savn har flere ‘lag’. Kan du følge mig i den tanke?

Jeg er rigtig glad for at høre at dine forældre er søde og prøver at forstå dig og det du vil. Men jeg tænker på, om de ved, hvor meget du savner din mor og Danmark? Har du mon allerede forsøgt at fortælle dem det? Ellers tænker jeg nemlig det kunne være en god ide. Det kunne være det ville hjælpe at sige det højt til dem. Det er nemlig altid en god ide at dele det der er svært – det bliver faktisk tit mindre, når man ikke står med det selv.

Måske du kan starte med at vise dem dit fine brev og mit svar? Du kan måske inden da tænke over, hvad der kunne være rart for dig at snakke om. Og hvad du godt kunne tænke dig i gjorde, for at det blev nemmere for dig at være i. For lige nu, tyder det ikke på, at de ændrer mening om at I skal bo i Norge. Men i kan måske lægge en plan om, at I skal facetime med jeres mor én gang om ugen. Eller du kan sige, at du har brug for at se hende mindst en gang hver 3. måned. 4 måneder er lang tid at gå uden at se sin mor. Det kan også være noget andet du har brug for. Kan du mon komme i tanke om noget?

De gode ting i Norge

Når jeg læser dit brev, bliver jeg så glad for at høre at du faktisk har det godt i Norge. Du har gode venner og veninder, og har endda et crush, som du hygger dig med. Når situationen er som den er nu, og du ikke kan komme til Danmark, synes jeg det er vigtigt at du dyrker disse gode venskaber. Det er nemlig vigtigt at du har nogle gode venner omkring dig. Kan du følge mig i den tanke?

Så mit budskab er: Bliv ved med at gøre det du allerede gør! Find på hyggelige ting med dine venner og dit crush – det er spændende. Måske du kunne lave en liste over sjove/hyggelige ting du godt gad gøre med dine venner i Norge? Eller med din bror og far? Så kunne du jo sætte et mål om at gøre én ting på din liste hver uge. Jeg ved godt det kan virke lidt fjollet, men jeg tror faktisk godt det kan hjælpe. Og du er jo allerede virkelig godt på vej!

Når du bliver 18

Hvis savnet til din mor og Danmark bliver ved med at fylde rigtig meget for dig, skal du vide, at du godt kan godt flytte tilbage på egen hånd, når du fylder 18 år og bliver myndig ifølge danske regler. Det lyder til at du har nogle gode og forstående forældre, så forhåbentlig vil de støtte dig i dette og hjælpe dig til at finde en god løsning? Hvis dette er noget du kommer til at overveje seriøst, synes jeg godt du kan dele det med dem, så de kan hjælpe dig godt tilbage til Danmark.

Jeg håber du kan bruge mine tanker og ideer til noget. Husk at du altid kan skrive herind igen eller ringe på 116111. Vi sidder altid klar til at lytte og hjælpe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.