Brev
min venindes forældre
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
hej børnetelefonen
jeg skriver ind fordi at det her er noget der går mig på og sårer mig lidt.
så jeg har en veninde som jeg har været venner med siden slutningen af 5. klasse (vi går i 8.klasse nu) og vi hang rigtig meget ud sammen i byen og bare var der ude og det var virkelig hyggeligt.
nogen gange blev det så hyggeligt at vi glemte tiden og hendes forældre var ikke så glade ved at vi kom lidt sent hjem det er selvfølgelig også forståeligt.
senere hen efter vi var blevet konfirmeret begyndte jeg at drikke lidtog (hendes forældre viste godt jeg drak).
mig og min veninde var rigtig meget ude i byen efter vores konfi, hvor vi også kom lidt sent hjem nogen gange og min veninde begyndte at for fornemmelsen af at hendes forældre ikke kunne lide mig. fordi at når min veninde var sammen med hendes andre venner måtte hun være ude til 22 og når hun var sammen med mig måtte hun være ude til 21.
og jeg har en historie jeg gerne vil fortælle som skete.
det er noget der stadig går mig på, sårer mig og jeg bliver også lidt vred hver eneste gang jeg tænker over det.
historien: så mig og min veninde have tænkt os at tage til en by med tog så vi spurgte vores forældre om vi måtte og de sagde ja.
vi hygger os indtil vi skal finde et sted og spise (det skal lige siges at kl. var ca. 18 – 19) fordi vi var ikke så sultne men vi skulle have noget mad så vi ville prøve og finde en Mcdonald’s eller en burger king
efter lidt tid finder vi ud af at den nærmeste burger king ligger et par kilometer fra byen så vi går der hen og ser kl. ca. 20. efter vi har spist går vi tilbage og da vi når ned til stationen kigger vi efter hvornår det næste tog kommer og ser at det først kommer ca. 22 og der tænker vi bare at vi først kommer hjem til ca. midnat.
men ja vi kommer hjem og hendes forældre er ikke glade. min og min veninde snakker over snapchat efter og hun siger til mig at hun kan høre hendes forældre snakke om at vi ikke må være sammen mere og at jeg er dårligt selskab…
efter hun havde fortalt mig det var jeg virkelig ked af det og vred
og det værste er at hendes forældre har haft en slags effekt på vores venskab fordi vi er næsten aldrig ude i byen længere og vi kan ikke sove sammen længere fordi jeg føler mig ikke velkommen i deres hus og min veninde er ikke så vild med at sove hos andre.
det skal også lige siges at jeg ikke tør fortælle dem hvordan jeg har det fordi jeg tror bare at de vil sige at vi slet ikke må være sammen længere
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå at du føler dig såret og at det går dig på – det kan være en ubehagelig følelse ikke at være velkommen og at andre mennesker kan opfatte en på en måde, som man måske ikke selv føler, at man er.
Forældre er forskellige og har forskellige grænser og regler når det kommer til opdragelse. Man påvirkes af de mennesker man er sammen med og nogle gange kan det være at forældrene har lidt svært ved at føle med i en teenagers liv.
Det er gået en løsrivelsesproces i gang – og det gælder både teenageren mens også dennes forældre. Man skal som mor og far til at give lidt mere slip uden samtidig at miste kontrollen helt, og samtidig bevare ansvaret for den unge.
Jeg ved fra andre unge, som jeg har snakket med om samme emne, at det for forældre er vigtigt, at man overholder aftaler. Det viser at man kan have tillid til hinanden og være ansvarlig for sig selv og den aftale man har lavet.
Nogle gange kan man befinde sig i en situation, hvor dette måske ikke er muligt – men så er det vigtigt at give besked. Man kan enten skrive, ringe eller spørge et offentligt sted, om man må låne en telefon. Det tror jeg giver større tryghed og frihed fordi man er med til at tage en ansvar for den situation man står i.
Derfor kunne et godt sted at starte måske være, at I viser, at I overholder de aftaler som bliver lavet. Og hvis ikke det er muligt, tager I kontakt og fortæller, hvad der er sket
Måske er det ikke lige nu, at I skal hænge ud i byen samme, hvis din venindes forældre er lidt tilbageholdende i øjeblikket – men så kan I finde nogle andre måder at være sammen. Måske kunne det alligevel være en fordel, hvis I bare ser hinanden til en filmaften, spiser aftensmad sammen, laver lektier sammen eller noget helt andet.
Selv om du ikke føler dig velkommen hjemme hos din veninde, kan det måske alligevel være en idé at tilbringe lidt tid der. På den måde kan du lære hendes forældre bedre at kende og omvendt, så I kan blive mere trygge ved hinanden.
Jeg håber at du og din veninde finder frem til nogle gode måder at være sammen på.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen