Brev
Min mors kæreste flytter ind
Hej BørneTelefonen. Jeg er en pige på 12 og mine forældre blev skilt for 3 år siden. Mine forældre har begge to fået en kæreste. Jeg har mødt dem begge. Men nu siger min mor at hendes kæreste vil flytte ind og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre fordi jeg blev rigtig ked af det da jeg hørte det. Jeg viste det bare ikke. Da min far sagde det sagde han at hun ikke vil flytte ind og det er jeg glad for. For det er nyt for mig.
Hilsen en ked af det pige 😔
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
tak fordi du skriver til BørneTelefonen. Jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan forstå på dit brev, at dine forældre er blevet skilt for 3 år siden, og at de begge har fået nye kærester. Jeg kan også forstå, at din mor gerne vil flytte sammen med hendes kæreste og det er du ked af.
Du skriver, at du både har mødt din fars og din mors kæreste, men du skriver ikke om hvorvidt du kan lide dem. Er han sød din mors nye kæreste? Og tror du, at det alligevel ville være ok, at bo sammen med ham? Måske skal du bare vænne dig til tanken, for som du skriver er det hele nyt for dig. Ofte når der er noget som er nyt, noget som vi ikke har prøvet før så kan det gøre os usikre og kede af det. Ved din mor hvordan du har det?
Jeg synes, at du skal tale med din mor om, hvordan du har det med at hendes kæreste flytter hjem til jer. Måske kan I sammen finde nogle gode løsning til hvordan I kan bo sammen, og nogle idéer til hvordan du bedre kan lære ham at kende så at det bliver naturligt og godt for dig og jer allesammen.
Det er altid svært når ens forældre bliver skilt og finder nye kærester, som pludselig skal være en del af ens liv. Men måske kan det blive en rigtig god oplevelse. Jeg tror bare, at det er rigtig vigtigt, at du taler åbent med din mor om dine følelser, og giver det en chance. Måske kan det være en hjælp, at vise din mor dette brev, som du kan bruge til støtte.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, også på 116 111 eller på sms eller chat.
Jeg sender dig et stort kærligt kram og ønsker dig alt det bedste.
KH
BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.