Brev
min mors ex-kæreste
Hej BB
jeg er en pige på 12 år.
Jeg har haft problemer med min mors ex-kæreste fordi mig og min mor vi boede i en lejlighed i Esbjerg og så var der en aften hvor min mor og min mors ex-kæreste blev uvenner (den gang var de kærester)
så skulle jeg i seng og vi var i lejligheden mig og mor, så sagde min mor til mig at vi skulle tage den sorte sofa og tage den foran døren fordi min mor var bange for at han ville gå ind i vores lejlighed.
Hilsen. Ju…..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ju....
Tak for dit brev. Hvor lyder det bare ubehageligt, at din mor og hendes ex-kæreste blev så meget uvenner, at din mor blev bange for, om han ville komme ind i jeres lejlighed om natten. Det er vist godt, at de ikke længere er kærester, så ikke du skal gå og være utryg ved ham...
Når man som barn eller ung oplever meget voldsomme skænderier mellem de voksne, så kan man ofte gå og tænke over det i lang tid bag efter. Jeg ved ikke, om du har fået snakket om det hele med din mor (eller med en anden voksen)..? Men hvis ikke du har det, så vil jeg foreslå dig, at du gør det...det kan være din mor, eller en sød lærer eller en venindes mor... Hvem mon du tænker det kan være?
Det er nemlig tit sådan, at ubehagelige tanker kan være svære at slippe af med. I sær hvis man skal slås mod dem helt på egen hånd.
Hvis ikke du har lyst til at tale med nogen, du kender, om det, så kunne det være, at du skulle ringe til BørneTelefonen i stedet?Nummeret er 116111.  På BørneTelefonen er du helt anonym, og vi har rigtig mange søde rådgivere, der meget gerne vil hjælpe dig med at få lidt styr på dine tanker, hvis de stadig plager dig!
De kærligste hilsner fra
BørneTelefonen