Brev
Min mors aggresivitet
Min mor er super aggresiv og skriger altid. Hun bare kan ikke lad være.
Hver gang jeg taler med hende og fortæller hende at hun skale stoppe med det, hun bare skriger igen og igen og igen. Jeg er super ked af det.
Nogen gang synes jeg at det er bedre hvis jeg løber væk, men jeg har ingen sted til at gå til.
Min far er altid på arbejde og passer ikke på hvad min mor gøre.
Jeg virkelig har brug for hjælp men nogen gang tænker jeg at jeg skal bare dø, fordi det er bedre end at vær trist og alt det…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig pige
Hvor er det godt, at du skriver herind, så vi kan hjælpe dig med nogle gode råd.
Det er forståeligt, at du er ked af din mors skrigeri. Det er slet ikke rart, at være i den stemning som råben og skrigen ofte efterlader én i. Det er da klart, at du ville ønske du kunne løbe væk fra det hele!
Alle børn skal vokse op i et hjem, hvor de kan slappe af og føle sig trygge. Ens hjem skulle meget gerne være din base, det sted hvor du bare kan være dig selv.
Det er bare så ærgerligt, at din far er så meget væk, at du ikke kan tale med ham om det eller få lidt støtte fra ham, når din mor begynder at råber af dig. Kan du slet ikke komme i tanke om et tidspunkt, hvor du kunne tale med din far om dette? En sen aftenstund, i weekenden, på en indkøbstur eller lignende?
Jeg vil også foreslog, at du taler med din mor igen – nogen gange skal forældre have tingene af vide flere gange, før de forstår alvoren. Du får nok mest ud af det, hvis du vælger et tidspunkt hvor I begge er rolige og hvor der er god tid.
Fortæl hende, at du er så ked af hendes råberi og også hvad det gør ved dig. Fortæl hende evt. at du er i tvivl om, hvorfor hun råber og hvad der mon skal til, så I kan tale bedre sammen, for det gør dig så trist, sådan som det er nu.
Du kan også ringe herind til BørneTelefonen på 116111 og øve dig på den samtale du kan have med din mor med en af vores rådgivere. Vi kan også hjælpe dig videre med andre former for hjælp, hvis du ønsker dette.
Det kan også være, at du har lyst til at fortælle det til en lærer, en pædagog, en nabo eller et familiemedlem- en voksen som du føler dig tryg ved, så de kan hjælpe dig.
Du kan evt. vise din mor eller en anden voksen dit brev til mig og mit svar til dig – så har I et sted, at starte jeres samtale.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen