Brev
Min mor vil ikke have at jeg går med makeup
Hej,
jeg er en pige på 12 år.
Der er noget der har irriteret mig ret meget i et stykke tid, og jeg har også været lidt ked af det… Derfor vil jeg gerne se om jeg kan få nogle gode råd herinde.
Altså mit problem er, at jeg er ret utilfreds med mine øjenbryn, selvom det lyder lidt mærkeligt!
Så jeg begyndte for et stykke tid siden, at farve bryn. (Plukker dem også, men det er ikke noget mine forældre, har noget imod.k)
Det er ikke fordi jeg gør det bare for at gå med makeup, som mine andre veninder. Det er mere fordi at jeg er så utilfreds med mine øjenbryn!
Min mor syntes ikke at jeg skal gå med makeup nu, og jeg ved også godt selv, at det er for tidligt. Jeg laver dem ikke for mørke, for det syntes jeg heller ikke selv er pænt. Min mor har noglegange kommenteret på det, og spurgt om jeg har haft makeup på. Men jeg løj, og sagde at jeg ikke gjorde! Men hun troede ikke på mig, og kørte sine fingre igennem. Men der smittede heldigvis ikke noget af. Og jeg tror næsten, at hun vil tage alt min makeup fra mig, hvis hun finder ud af det!
Og det må hun VIRKELIG ikke! Så det gør mig noglegange lidt ked af det, hvis folk spørger om jeg bruger makeup:(
Hun har heldigvis ikke spurgt så meget ind til det her på det sidste.
(PS jeg farver dem hver dag)
Så PLZZ hjælp mig, ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er meget almindeligt, at ens udseende kan begynde at fylde meget i tankerne, når man er på din alder.
Det er også helt normalt, at der er ting ved ens udseende, der begynder at ændre sig - f.eks. at øjenbrynene vokser eller ændrer farve. Og nogle gange skal man lige vænne sig til de forandringer. Måske synes man ikke så godt om dem - men efterhånden vænner man sig til det. Og måske bliver man endda rigtig glad for de ting, man engang var utilfreds med.
Det virker som om, at du er ked af at have en hemmelighed for din mor. Jeg tænker derfor på, om det måske kunne være en lettelse at få fortalt hende om makeuppen? Hvad ville der mon ske, hvis du fortalte din mor, at du farver dine øjenbryn og forklarer hende hvorfor?
Så vidt jeg kan forstå på dit brev, har du ikke lyst til at gå med meget makeup - men bare lidt på øjenbrynene. Måske kan I sammen få talt lidt om, hvorfor de øjenbryn fylder for dig. Og måske aftale, hvad du gør med makeuppen? Din mor kan sikkert godt genkende det med at være ung og utilfreds med noget af ens udseende. Det kan du fx starte snakken med at spørge hende om.
Jeg håber, at I kan få snakket om det, så du ikke længere skal være ked af det. Eller have hemmeligheder for din mor.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen