min mor tyrannisere mig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19

Tak for dit brev, som fint beskriver dit problemfyldte forhold til din mor. Jeg kan godt forstå, du føler dig overvåget, og at din frihed føles indskrænket. Det lyder jo til, at din mor gennem mange år har haft et stort behov for at kontrollere dig. Jeg tænker, at episoden fra Sverige, hvor du følte dig til grin pga. din mors utidige indblanding, har været "dråben" for dig..?

Dit brev til Børnebrevkassen siger mig, at du har fået nok, og vil gøre noget ved problemerne. Det er et stort skridt på vejen, at du har erkendt, at du er nødt til at løsrive dig fra din mor. Du er 19 år gammel, du skal drage dig dine egne erfaringer, uden at din mor hele tiden er med på sidelinjen. Du har brug for frihed til at gøre, hvad du har lyst til, også uden hendes accept.

Det virker som om, din mor har det svært og ikke er helt rask..? Det, at hun har dig, er måske det, der giver hende indhold i livet... Desværre har hun ikke formået at løsrive sig og erkende, at du nu er ved at være selvstændig og uafhængig af hende.

Jeg ved ikke, hvad der er bedst for din mor, for hun har givetvis brug for hjælp. Men jeg vil ønske for dig, at du har modet og styrken til at bryde ud og gøre dig fri af din mor. På sigt kan det være, at din mor faktisk vil acceptere, at hun ikke længere kan kontrollere dit liv, men at du er voksen og selv træffer dine valg.

Du skriver, at du ikke har mulighed for at flytte hjemmefra, da I ingen penge har. Men som 19 årig er du jo ikke afhængig af din mors indkomst. Når du starter på gymnasiet, har du ret til udeboende SU, som faktisk godt kan betale et lejet værelse el.lign. Hvis du så også kan finde et fritidsjob, vil det være muligt for dig at forsørge dig selv, hvad tænker du om det? Lyder det urealistisk, eller er det en tanke, du kunne forestille dig at arbejde videre med?

Rigtig mange studerende flytter sammen, for på den måde at være fælles om udgifterne. Andre, der trænger til at komme væk hjemmefra, har måske noget familie, de kan bo hos. Jeg synes, du skal overveje, hvilke muligheder der er for at komme hjemmefra, da jeg tror, det er det bedste for dig. Når du nu starter i skole, vil jeg foreslå dig at tage en snak med din studievejleder, som også kan råde og vejlede dig. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen og få en snak på 116 111.

Venlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.